Wat is een klantenservice training?
Als bedrijven de verwachtingen van de klant kunnen overtreffen, bieden ze een uitstekende klantenondersteuning. Klantenservicetraining of CST is een activiteit – klantenvertegenwoordigers leren hoe ze positieve taal kunnen gebruiken, met waarde kunnen reageren of communiceren met boze klanten.
Ze leren nieuwe vaardigheden of informatie over producten of diensten om de klantentevredenheid en loyaliteit te vergroten. Klantenvertegenwoordigers worden professioneler en getraind. Het kan bedrijven ook helpen de verkoop en inkomsten te verhogen en de kosten te verlagen.
Frequently Asked Questions
Wat is klantenservicetraining?
Customer service training (CST) is een training voor medewerkers van een organisatie gericht op het ontwikkelen van hun kennis, vaardigheden en competenties die de klantentevredenheid verhogen. Elke medewerker die contact heeft met de klant moet een dergelijke training ondergaan, met bijzondere nadruk op het klantenserviceteam.
Wie moet deelnemen aan een klantenservice training?
Iedere medewerker die contact heeft met de klant dient deel te nemen aan een klantenservice training. Of het nu iemand is die in het klantenserviceteam werkt of een lid van de marketingafdeling, of iemand die aan de receptie van het kantoor van de organisatie werkt. Hierdoor beschikt iedereen over de basiskennis die de organisatie als professional in de ogen van de klant plaatst en de klant in de spotlight zet.
Wat zijn de soorten klantenservice trainingen?
De soorten trainingen voor klantenservice zijn geweldig. De eerste is een door een instructeur geleide training. Dit formulier is zeer interactief en stelt u in staat om te praten en kennis te delen. Een ander voorbeeld is een webinar. Dit is een meer eenzijdig webinar, maar deelnemers kunnen meestal wel schriftelijk vragen stellen en discussies voeren. Een andere vorm is elearning, die individueel thuis kan worden ingevuld. Mentorschap is de volgende. In dit geval behandelen we meestal werk 1 op 1. Daarnaast hebben we instructies die uitleggen hoe de klus moet worden geklaard, Electronic Productivity Assistance System (EPSS), dat werknemers helpt de technische vaardigheden te verwerven die ze nodig hebben om uitstekende klantenservice te bieden .
Expert note
Klantenservice training is cruciaal voor elke medewerker die in contact komt met klanten. Het vergroot de kennis, vaardigheden en competenties die essentieel zijn voor klantentevredenheid.

Uitzonderlijke klantenondersteuning
Bedrijven moeten zich concentreren op factoren zoals inlevingsvermogen, actief luisteren, tijdige reactie en probleemoplossende vaardigheden om uitzonderlijke klantenondersteuning te bieden.
Train uw teams in de basisprincipes van communicatie met klantbeleving.
Train teams in customer experience communication to handle market pressure, focus on core strengths, practice transparency, and manage customer expectations for satisfaction.
Verbeter de klantenservice en relaties door empathie te tonen en effectieve communicatie te gebruiken. LiveAgent biedt diverse communicatiekanalen en een partnerprogramma voor VoIP-providers. Vertegenwoordigers kunnen klantensupport en relaties verbeteren met een klantgerichte benadering. Klantenservicecenters verzamelen gegevens en verbeteren de klantenservice met automatische oproepdistributie en gegevensanalyse. Tips voor effectief wachtrijbeheer zijn onder andere FIFO-methode, prioritering van verzoeken en segmentatie van tickets op categorie. Ook het opzetten van een gelaagde ondersteuningsstructuur en het stellen van SLA's helpen bij het beheren van de wachtrij voor klantenondersteuning.