Gratis proefperiode
  • Sjablonen
  • Hoe een email te starten (Tips + sjablonen)

Hoe een email te starten (Tips + sjablonen)

Met meer dan 300 miljard emails die elke dag worden verzonden en ontvangen, is email een essentiële communicatiemiddelen. Uitzoeken hoe u op een professionele manier een zakelijke email kunt starten, vooral wanneer u naar iemand schrijft die u niet kent, kan een uitdaging zijn voor zowel marketeers, verkopers als klantenservicemedewerkers.

In feite kan de manier waarop u uw email start, het verschil maken tussen uw ontvanger die de email meteen sluit (en verwijdert) of verder leest. In het volgende artikel vindt u enkele tips voor het starten van een email en enkele van de meest voorkomende e-mailbegroetingen en emailstarters die u in uw zakelijke correspondentie kunt gebruiken.

geit verhaal email

Wat u aan het begin van uw emails moet opnemen

1. Aanhef of groet

Begin met een passende begroeting, afhankelijk van hoe formeel u moet zijn. Vermeld altijd de naam van de ontvanger (als u die weet) om de begroeting persoonlijker te maken. Tenslotte, controleer nogmaals of u de naam van de ontvanger correct hebt gespeld. Onze pro-tip? Kopieer en plak hun naam zoals te zien is in eerdere emails, emailhandtekeningen of websites om ervoor te zorgen dat u geen typefout maakt.

2. Inleiding en reden van schrijven (indien nodig)

Wanneer u voor de eerste keer naar iemand schrijft, stel uzelf dan voor en voeg een beknopte zin toe over het doel van uw email. Deze zin kan bepalen of de ontvanger uw email zal lezen of negeren, dus zorg ervoor dat uw doel duidelijk en overtuigend is.

Als u gemeenschappelijke vrienden, collega’s of kennissen hebt, vermeld deze dan, omdat dit uw kansen op een reactie kan vergroten. U kunt bijvoorbeeld een subtiele naamval als volgt doen: “Hallo [Naam], ik kwam onze wederzijdse vriend Richard (van [Bedrijf]) in het weekend tegen en hij zei dat u een nieuwe helpdesktool nodig had, omdat uw huidige provider het gewoon niet meer redt…”

3. Een openingszin/goede wensen (optioneel)

Als u de ontvanger lange tijd niet hebt geschreven of als u een informele relatie met de ontvanger hebt, zou het gepast zijn om een snelle, positieve opmerking op te nemen, zoals “Ik hoop dat het goed met u gaat.” Dit kan de juiste toon zetten voor de rest van uw email.

Als alternatief, als de ontvanger updates heeft gedeeld op LinkedIn of andere sociale media, kunt u hem of haar feliciteren met hun laatste prestaties (zowel persoonlijk als professioneel). U zou iets kunnen zeggen als “Gefeliciteerd met uw promotie” of “Gefeliciteerd, het is geweldig om te zien dat [Bedrijf van de ontvanger] zo’n belangrijke klant als [Bedrijf] binnenhaalt.”

Als alternatief, als de ontvanger updates heeft gedeeld op LinkedIn of andere sociale media, kunt u hem of haar feliciteren met hun laatste prestaties (zowel persoonlijk als professioneel). U zou iets kunnen zeggen als “Gefeliciteerd met uw promotie” of “Gefeliciteerd, het is geweldig om te zien dat [Bedrijf van de ontvanger] zo’n belangrijke klant als [Bedrijf] binnenhaalt.”

Op basis van de context kunt u een korte bedankregel toevoegen aan uw emailcorrespondentie. Als uw potentiële klant/klant bijvoorbeeld contact met u heeft opgenomen met een vraag, is “Bedankt voor het contact” of “Bedankt voor het contact opnemen met [Bedrijf]” een must- hebben. Wanneer je een bedankbriefje plaatst, is het echter belangrijk om het persoonlijk te maken, aangezien standaard bedankbriefjes (zoals de hierboven genoemde) een beetje te algemeen zijn en koud of afstandelijk kunnen overkomen.

Door simpelweg een naam toe te voegen voor uw bedankregel, klinkt het bericht warmer en uitnodigend. Hier is een voorbeeld: “Emily, hartelijk dank voor het contacteren van [Bedrijf] en voor het aankaarten van dit probleem. Uw hebt helemaal gelijk…”

klant-bedankje-LiveAgent

Voorbeelden en sjablonen om een email te starten

Professionele emailgroeten

‘Hallo [Naam]’ is waarschijnlijk de meest voorkomende en meest gebruikte emailaanhef in de zakenwereld. Deze begroeting wordt over het algemeen aanbevolen voor semi-formele en informele communicatiestijlen. Als u iets formeler wilt zijn, kan ‘Hallo’ worden vervangen door ‘Dag’

“Beste [Naam]” is ook geschikt voor zowel formele als informele communicatie. Voor uw gemak hebben we een hele lijst met andere algemene begroetingen opgesteld waaruit u kunt kiezen bij het starten van uw professionele email. Bekijk ze eens:


Bij het schrijven naar een of twee ontvangers:

Beste [Naam],
Beste [Naam] en [Naam],
Hallo [Naam],
Hey[Naam],
[Naam],
Dag [Naam],


Bij het schrijven naar drie of meer ontvangers:

Hallo allemaal,
[Groeps- of teamnaam],
Hallo team,
Hallo allemaal,
Hallo,
Goedemorgen,
Goedemorgen middag,
Goedenavond,


Als u niet zeker bent van de naam van de ontvanger:

Geachte heer,
Geachte mevrouw,
Hallo,
Dag,
Gegroet,
Geachte wervingsmanager,
Geacht wervingsteam,


Algemene openingszinnen voor email


Na de begroeting kunt u een korte openingszin toevoegen om uw email een vliegende start te geven. Het is echter het beste om dit soort zinnen te vermijden als u een formele email schrijft of een potentiële klant een koude email stuurt, omdat deze te vriendelijk kan overkomen. Hier zijn enkele van de meest voorkomende voorbeelden van emailopeners:

email openen

Vervolg email openingszinnen


Als u niet zeker weet wat u aan het begin van uw vervolgmail moet schrijven, overweeg dan om een van de volgende openingszinnen voor emails op te nemen die het ijs kunnen breken:

Antwoord email openingszinnen


Bij het beantwoorden van een klant of potentiële klant is in veel gevallen een korte “Dank u”-regel gepast. Als u niet zeker weet hoe u een “Bedankt” moet gebruiken of wat meer inspiratie nodig hebt, bekijk dan enkele van onze alternatieven:

Hoe een koude verkoopsemail te starten


Bij het schrijven van een koude email aan een potentiële klant, bepaalt de eerste alinea of uw potentiële klant uw bericht de moeite waard vindt om te lezen, dus het is belangrijk om indruk te maken en op te vallen. Hier zijn enkele voorbeelden van wat u in uw inleidende paragraaf kunt opnemen:

Als u meer wilt weten, bekijk dan templates voor koude verkoopsemail.

Hoe start u een vervolgemail voor de verkoop?


Het kan lastig zijn om een potentiêle klant op te volgen, vooral als ze niet op uw vorige bericht(en) hebben gereageerd. Als dat het geval is, probeer dan een van deze effectieve openingszinnen voor emails – ze kunnen nuttig zijn!

Als u meer wilt weten, bekijk dan sjablonen voor vervolgemail voor verkoop.

Design your own templates

LiveAgent gives you the power to design your own customer email templates, thus helping you to improve the customer service. Curious about all the opportunities?

Try LiveAgent

Een welkomstemail na aankoop/klant starten?


Telkens wanneer iemand uw product koopt of zich aanmeldt voor uw service, moet u hem of haar bedanken of welkom heten bij de ‘familie’ om ervoor te zorgen dat uw relatie goed begint. De beste manier om dit te doen is door een welkomstmail te schrijven met een bedankbriefje, een korte introductie en alle nuttige informatie.

Bekijk gerust meer sjablonen voor email na aankoop en sjablonen voor welkomstmail.

Hoe een klantenservice email te starten


Bijna elke klantenservice email zou moeten beginnen met een bedankbriefje, of het nu gaat om het beantwoorden van een eenvoudig klantenserviceverzoek of het beantwoorden van een klacht van een klant. Hier is hoe het eruit kan zien:

Als u meer wilt weten, bekijk dan sjablonen voor klantenservice.


Een email met excuses voor klanten starten

Wanneer u reageert op boze of ontevreden klanten, moet u medeleven tonen en namens uw bedrijf excuses aanbieden. Hier leest u hoe u het kunt doen:

voorbeeld email met excuses
Peter Komornik

LiveAgent combineert uitstekende live chat, ticketing en automatisering waarmee we uitzonderlijke ondersteuning bieden aan onze klanten.

Peter Komornik, CEO
logo slido black


Samenvatting

Het begin van uw zakelijke email (de begroeting, de openingszin en de eerste zin) is het eerste wat de ontvanger ziet wanneer ze uw email openen. Door uw email op een professionele manier te starten, is de kans groter dat u een positieve indruk op hen maakt. De begroeting die u gebruikt en de eerste paar zinnen die u kiest voor de start van uw professionele zakelijke emails, zijn afhankelijk van uw doelgroep en de context van uw communicatie. Gebruik de hierboven genoemde emailbegroetingen en emailopeningszinnen als prompts wanneer u niet zeker weet hoe u uw volgende email aan een klant of een koude prospect moet beginnen.


Vergeet niet om uw emails nogmaals te controleren op spel- of grammaticale fouten en zorg ervoor dat u de naam van de ontvanger altijd correct spelt. Onze laatste tip is om het kort en krachtig te houden, want niemand wil lange emails lezen. Kom snel ter zake met de juiste tone of voice, en je bent goud waard.

Veel Gestelde Vragen

Waarom maakt het uit hoe u uw emails start?

Door uw email op een professionele manier te starten, is de kans groter dat u een positieve eerste indruk op de ontvanger maakt. Wanneer u voor het eerst naar iemand schrijft, is die indruk van cruciaal belang omdat het uw publiek kan aanmoedigen om niet alleen uw bericht te lezen, maar er ook op te reageren.

Welke emailbegroetingen moet ik vermijden?

“Hallo [Bijnaam]” en “Hé [Naam]!” zijn te casual en mogen alleen worden gebruikt als u eerder emails hebt uitgewisseld en een goede relatie hebt met de ontvanger. Aan de andere kant worden “Aan wie het aangaat” en “Geachte heer of mevrouw” als te formeel en een beetje achterhaald beschouwd, dus mogen ze alleen worden gebruikt in officiële communicatie of wanneer u de exacte namen van de mensen niet kent u schrijft naar.”

Moet u een email op een formele of informele manier beginnen?

Een email op een informele, gepersonaliseerde manier beginnen is over het algemeen aantrekkelijker, maar schrijven in een te informele en ontspannen stijl kan uw publiek juist afschrikken. Als u niet zeker weet welke toon u moet nemen, kunt u het beste wat formeler zijn in plaats van overdreven casual en vriendelijk. Indien nodig kunt u uw toon altijd aanpassen op basis van de reactie die u van uw ontvanger krijgt.

Probeer LiveAgent vandaag nog​

We bieden migratiediensten voor de meest populaire helpdeskoplossingen.

Meer dan 3.000 beoordelingen Trustpilot GetApp G2 Crowd

{ “@context”: “https://schema.org”, “@type”: “FAQPage”, “mainEntity”: [{ “@type”: “Question”, “name”: “Waarom maakt het uit hoe u uw emails start? “, “acceptedAnswer”: { “@type”: “Answer”, “text”: “Door uw email op een professionele manier te starten, is de kans groter dat u een positieve eerste indruk op de ontvanger maakt. Wanneer u voor het eerst naar iemand schrijft, is die indruk van cruciaal belang omdat het uw publiek kan aanmoedigen om niet alleen uw bericht te lezen, maar er ook op te reageren. ” } }, { “@type”: “Question”, “name”: “Welke emailbegroetingen moet ik vermijden? “, “acceptedAnswer”: { “@type”: “Answer”, “text”: ““Hallo [Bijnaam]” en “Hé [Naam]!” zijn te casual en mogen alleen worden gebruikt als u eerder emails hebt uitgewisseld en een goede relatie hebt met de ontvanger. Aan de andere kant worden “Aan wie het aangaat” en “Geachte heer of mevrouw” als te formeel en een beetje achterhaald beschouwd, dus mogen ze alleen worden gebruikt in officiële communicatie of wanneer u de exacte namen van de mensen niet kent u schrijft naar. ” } }, { “@type”: “Question”, “name”: “Moet u een email op een formele of informele manier beginnen? “, “acceptedAnswer”: { “@type”: “Answer”, “text”: “Een email op een informele, gepersonaliseerde manier beginnen is over het algemeen aantrekkelijker, maar schrijven in een te informele en ontspannen stijl kan uw publiek juist afschrikken. Als u niet zeker weet welke toon u moet nemen, kunt u het beste wat formeler zijn in plaats van overdreven casual en vriendelijk. Indien nodig kunt u uw toon altijd aanpassen op basis van de reactie die u van uw ontvanger krijgt. ” } }] }

Terug naar sjablonen Maak een GRATIS account aan

Onze website maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan, gaan we ervan uit dat we uw toestemming hebben om cookies te plaatsen zoals beschreven in onze privacy- en cookiebeleid.