Wat is de werkdruk in callcenterfuncties?
Callcentertaken kunnen een aantal taken omvatten, variërend van het simpelweg beantwoorden van inkomende oproepen van klanten en het bieden van technische ondersteuning aan klanten tot uitgaande cold calling en telemarketing. De werkdruk en de reikwijdte van de verantwoordelijkheden van callcentermedewerkers zijn afhankelijk van de functie en het type callcenter waarin ze werken (inkomend of uitgaand callcenter). De meest elementaire callcentertaken zijn:
- Inkomende callcentermedewerkers: een inkomende klantenservicemedewerker beheert gewoonlijk grote hoeveelheden inkomende klantenoproepen en lost vragen van klanten op. Ze kunnen ook bestellingen aannemen en plaatsen en klantenaccounts beheren. Van vertegenwoordigers van callcentra wordt doorgaans verwacht dat ze ongeveer 50 tot 80 telefoontjes aannemen tijdens een dienst van 8 uur.
- Technische ondersteuningsagenten: technische ondersteuningsagenten bieden technische klantenservice en helpen gebruikers technische problemen op te lossen en problemen op te lossen die ze kunnen tegenkomen bij het gebruik van het product van een bedrijf. Ze moeten beschikken over sterke technische vaardigheden en grondige kennis van de kenmerken van producten die een bedrijf verkoopt.
- Uitgaande callcentermedewerkers: uitgaande callcentermedewerkers voeren voornamelijk uitgaande oproepen uit om klantproblemen op te lossen, proactief contact op te nemen met externe klanten om meer te weten te komen over hun behoeften, cross-selling van producten aan bestaande klanten, het genereren van leads en het aantrekken van potentiële klanten. Ze kunnen ook worden betrokken bij het uitvoeren van marktonderzoek.
- Teamleiders/supervisors van callcenters: teamleiders zijn verantwoordelijk voor het managen van een team van callcenteragenten, waaronder het afhandelen van oproepescalaties, het bewaken van oproepen, het opleiden van nieuwe vertegenwoordigers, monitoring van individuele en teamprestaties door belangrijke callcenterstatistieken en KPI’s bij te houden.
- Callcentermanagers: callcentermanagers geven leiding aan een groep teamleiders. Hun dagelijkse activiteiten kunnen bestaan uit doorlopende coaching en het stellen van doelen voor het team, het bewaken van de statistieken van het wereldwijde callcenter en het opstellen van rapporten voor het senior management, het identificeren en aanpakken van problemen, efficiënte resourceplanning, enz.
- Externe callcentermedewerkers: Externe callcentermedewerkers (of thuiswerkers) zijn vaak parttime medewerkers van callcentra, maar ze kunnen ook worden ingehuurd voor fulltime externe functies. Net als de vertegenwoordigers die in kantoren werken, zijn callcentermedewerkers op afstand betrokken bij dezelfde klantenserviceactiviteiten.
Hoe word ik aangenomen in een callcenter?
Callcenterjobs zijn relatief eenvoudig te krijgen op instapniveau, omdat er meestal geen specifieke opleiding, kwalificaties of diepgaande expertise voor nodig is. Om aangenomen te worden als agent van een klantenservicecentrum, moet u mogelijk een bachelordiploma hebben, vloeiend Engels (of andere moedertalen) spreken en vertrouwd zijn met het gebruik van computers en internet. Het hebben van enige eerdere ervaring in verkoop, marketing of personeelszaken zou een bijkomend voordeel zijn, aangezien deze kunnen worden beschouwd als waardevolle callcenter-vertegenwoordigersvaardigheden . Het hebben van eerdere klantenservice-ervaring is de beste gok. Hieronder volgen enkele basisstappen die u moet volgen om aangenomen te worden in een callcenter:
- Zoeken naar vacatures voor callcenters: bekijk beschikbare vacatures voor callcentra in uw regio. Als u een mogelijkheid op afstand overweegt, kunt u websites zoals monster.com of callcenterjobs.com gebruiken die tal van opties hebben.
- Schrijf een uitgebreide sollicitatiebrief: zorg ervoor dat u naast uw cv een solide sollicitatiebrief opstelt waarin uw kernvaardigheden en eerdere ervaring worden benadrukt, waaruit zou kunnen blijken dat u geschikt bent voor een rol in een contactcentrum.
- Oefenen voor het sollicitatiegesprek: bekijk enkele van de meest veelgestelde sollicitatievragen voor klantenservice en bedenk de beste antwoorden die u zou kunnen geven, in het geval dat u dezelfde of soortgelijke wordt gevraagd.
- Doe wat onderzoek naar de werkgever: leer meer over de missie, cultuur, waarden, klanten, producten en diensten van een bedrijf. Het kan u een enorm voordeel geven tijdens het interview en ervoor zorgen dat u opvalt tussen andere kandidaten.
- Wees voorbereid op de voortdurende training: aangenomen worden in een callcenter is slechts de eerste stap. Callcenters leggen meestal grote nadruk op training en voortdurende ontwikkeling van medewerkers om ervoor te zorgen vertegenwoordigers zijn deskundig en efficiënt.
Is er een carrièregroei in een callcenter?
Ondanks de doorgaans hoge omloopsnelheid bieden callcentra geweldige doorgroeimogelijkheden. Zolang u de juiste motivatie, instelling en ervaring in klantenservice hebt, kunt u hogerop komen carrièreladder om teamleider en vervolgens manager te worden. Aangezien klantenondersteuningscentra over het algemeen snel zijn, kunnen best presterende agenten meestal binnen ongeveer 2-3 jaar van junior callcentervertegenwoordigers naar teamleiders evolueren. Dit is wat u kan helpen om promotie te maken in een callcenter:
- Toon uw betrouwbaarheid, consistentie en bereidheid om meer te doen dan nodig is
- Wees proactief en toon duidelijk uw interesse in loopbaanontwikkeling
- Zorg ervoor dat u consequent benchmarks bereikt en hoge prestaties levert
- Toon uw positieve invloed en het vermogen om efficiënt samen te werken in een team
- Concentreer u op training en continu leren om uw vaardigheden en kennis uit te breiden
Welke vaardigheden leert u in een callcenter?
Werken in een callcenteromgeving is een uitstekende gelegenheid om een scala aan zachte vaardigheden te ontwikkelen en bij te schaven. Dat kan zeer nuttig zijn voor verdere loopbaanontwikkeling in de klantenservicesector en daarbuiten. Hieronder staan enkele van de kernvaardigheden die u kunt leren door als callcentermedewerker te werken. Werkgevers in bijna alle sectoren zijn altijd op zoek naar deze vaardigheden bij toekomstige werknemers.
- Geweldige communicatie- en luistervaardigheden: aangezien callcentermedewerkers betrokken zijn bij klantenservice-interacties op afstand, verwerven ze geweldige luister- en communicatievaardigheden (zowel mondeling als schriftelijk).
- Verkoop- en onderhandelingsvaardigheden: terwijl ze in een callcenter werken, doen vertegenwoordigers ervaring op in het omgaan met lastige klanten en het reageren op bezwaren. Dat vormt een solide basis voor het ontwikkelen van verkoop- en onderhandelingsvaardigheden.
- Organisatie- en multitaskingvaardigheden: moeten jongleren met verschillende taken (telefoneren met klanten, de kennisbank raadplegen , aantekeningen maken en CRM bijwerken), vaak allemaal tegelijk, zorgt voor geweldige vaardigheden op het gebied van organisatie en multitasking.
- Flexibiliteit en probleemoplossende vaardigheden: callcentermedewerkers hebben vaak te maken met onverwachte problemen en out-of-the-box scenario’s, waarbij van hen wordt verwacht dat ze snel denken en handelen. Dat ontwikkelt op natuurlijke wijze flexibiliteit, creativiteit, basiscomputervaardigheden en probleemoplossend vermogen.
Frequently Asked Questions
Wat is de werkdruk in callcenterfuncties?
De werkdruk van callcentermedewerkers is sterk afhankelijk van een bepaalde functie (vertegenwoordiger, teamleider, manager) en het type callcenter (inkomend of uitgaand). De reikwijdte van de verantwoordelijkheden en de dagelijkse werkzaamheden kunnen het beantwoorden van inkomende telefoontjes van klanten omvatten om serviceproblemen op te lossen en technische ondersteuning te bieden, uitgaande oproepen te doen voor het genereren van leads en cross-selling aan bestaande klanten, en meer.
Hoe word ik aangenomen in een callcenter?
Voor een baan op instapniveau in een callcenter zijn geen specifieke kwalificaties of expertise vereist. Om aangenomen te worden als callcentervertegenwoordiger, begint u met het zoeken naar beschikbare vacatures (lokaal of internationaal als u op zoek bent naar virtuele kansen op afstand), schrijft u een gedetailleerde begeleidende brief waarin uw vaardigheden worden uiteengezet. Een goede gewoonte is om de werkgever te onderzoeken en de meest voorkomende sollicitatievragen van een callcenter door te nemen om u voor te bereiden op het sollicitatiegesprek.
Welke vaardigheden leert u in een callcenter?
Werken in een callcenter stelt vertegenwoordigers in staat om een verscheidenheid aan zachte vaardigheden te ontwikkelen en te versterken die hen kunnen helpen bij verdere kansen op werk in de klantenservice of andere sectoren. Deze omvatten sterke mondelinge en schriftelijke communicatieve vaardigheden, multitasking, organisatie- en tijdbeheer, verkoop- en onderhandelingsvaardigheden, evenals flexibiliteit en efficiënte probleemoplossing.
Is er carrièregroei in callcentra?
Callcentra bieden geweldige mogelijkheden voor loopbaangroei, waardoor vertegenwoordigers kunnen promoveren van junior vertegenwoordigers tot teamleiders en vervolgens managers. Om de promotie mogelijk te maken, moeten vertegenwoordigers consistent blijk geven van een hoog prestatieniveau, betrouwbaarheid, effectieve teamsamenwerkingsvaardigheden, de juiste motivatie, bereidheid om een extra stap te zetten en nieuwe vaardigheden te ontwikkelen door middel van voortdurend leren en ontwikkelingstraining.
Wat is een salaris in callcentra?
Salarissen in callcentra kunnen variëren op basis van een aantal factoren, zoals het niveau van anciënniteit of expertise, jarenlange ervaring in de branche, de betrokken vaardigheden en het gebied waarin u werkt. Bijvoorbeeld het gemiddelde salaris voor een oproep centrumvertegenwoordiger in de Verenigde Staten is ongeveer €14 per uur, terwijl de tarieven per gesprek tussen €0,10 en €0,25 per minuut kunnen liggen. Tweetalige callcentermedewerkers kunnen aan de bovenkant van de gemiddelde schaal worden betaald.
Hoe moeilijk is het om in een callcenter te werken?
Het is bekend dat callcenterjobs een van de meest veeleisende en stressvolle jobs zijn, voornamelijk vanwege de aard van de job en de doorgaans hoge werkdruk. Callcentermedewerkers en klantenondersteuningsspecialisten moeten mogelijk ongeveer 50-80 telefoontjes met klanten per ploeg afhandelen en hebben regelmatig te maken met uitdagende en moeilijke klanten. Bovendien voelen vertegenwoordigers zich vaak onderbetaald en niet gewaardeerd voor hun inspanningen, wat uiteindelijk resulteert in meer burn-out en uitval van het callcenter.
Telemarketingsoftware verbetert de verkoopefficiëntie met automatiseringssystemen en geavanceerde call-tracking. Gratis callcentersoftware biedt functies zoals gespreksopname en werken op afstand. LiveAgent is een communicatieplatform met verschillende kanalen zoals chat, oproepen, videobellen. Het biedt ook verschillende soorten telefoonsystemen voor callcenters, zoals IP-telefoons, mobiele telefoonsystemen en telefoons met virtuele assistenten. Het beheren van een efficiënt callcenter vereist desktop computers, laptops, koptelefoons en geavanceerde functies voor oproepverwerking.
Callcenters vereisen geduld, analytisch denken, technische vaardigheden en taalvaardigheid. Geavanceerde software verbetert efficiëntie en klantentevredenheid. LiveAgent biedt oplossingen voor klantensupport en telemarketing, met functies zoals terugbelfuncties, flexibele klantenondersteuning en rapportage- en analysefuncties. Callcentersoftware verlaagt bedrijfskosten, verhoogt klantentevredenheid en biedt een flexibele werkomgeving. Gebruikers kunnen oproepen doorverbinden, contactbeheer, interactieve spraakreactie (IVR) en gesprekopnames gebruiken.
Bedrijven kunnen profiteren van callcenteroplossingen zoals LiveAgent door hun responspercentage te verbeteren, klantentevredenheid te maximaliseren en de interne praktijken te stroomlijnen. Kwaliteitsborging is belangrijk voor het managen van klantverwachtingen, en callcenteroplossingen helpen het externe personeelsbestand soepeler te laten verlopen. De benodigde apparatuur voor een callcenter omvat computers, basissoftware, en extra apparatuur zoals automatische kiezers en headsets. Een cloudgebaseerde callcenteroplossing biedt kosteneffectieve mogelijkheden met functies zoals automatische oproepdistributie en voorspellend kiezen.