Callcenterjobs

Wat is de werkdruk in callcenterfuncties?

Callcentertaken kunnen een aantal taken omvatten, variërend van het beantwoorden van inkomende oproepen van klanten en het bieden van technische ondersteuning aan klanten tot uitgaande koude gesprekken en telemarketing. De werklast en de reikwijdte van verantwoordelijkheden van callcentermedewerkers zijn afhankelijk van de functie en het type callcenter waarin ze werken (inkomend of uitgaand callcenter). De meest elementaire callcenterfuncties zijn:

  • Inkomende callcentermedewerkers: een inkomende klantenservicemedewerker beheert gewoonlijk grote hoeveelheden inkomende klantenoproepen en lost vragen van klanten op. Ze kunnen ook bestellingen aannemen en plaatsen en klantenaccounts afhandelen. Van callcenter vertegenwoordigers wordt doorgaans verwacht dat ze ongeveer 50 tot 80 telefoontjes aannemen tijdens een dienst van 8 uur.
  • Technische ondersteuningsmedewerkers: technische ondersteuningsmedewerkers bieden technische klantenservice en helpen gebruikers bij het oplossen van technische problemen en het oplossen van problemen die ze kunnen tegenkomen bij het gebruik van een bedrijfsproduct. Ze moeten sterke technische vaardigheden en diepgaande kennis hebben van de kenmerken van producten die een bedrijf verkoopt.
  • Uitgaande callcentermedewerkers: uitgaande callcentermedewerkers voeren voornamelijk uitgaande-oproepen om problemen van klanten op te lossen, en nemen proactief contact op met externen klanten om meer te weten te komen over hun behoeften, producten te cross-sellen aan bestaande klanten, leads te genereren en prospects aan te trekken. Zij kunnen ook betrokken zijn bij het uitvoeren van marktonderzoek.
  • Teamleiders/supervisors van callcentra: teamleiders zijn verantwoordelijk voor het aansturen van een team van callcentermedewerkers, inclusief het afhandelen van oproepescalaties, oproepbewaking, het opleiden van nieuwe medewerkers, individuele en teamprestaties monitoren door belangrijke callcenterstatistieken en KPI’s bij te houden.
  • Callcentermanagers: callcentermanagers houden toezicht op een groep teamleiders. Hun dagelijkse activiteiten kunnen bestaan uit doorlopende coaching en het stellen van doelen voor het team, het bewaken van wereldwijde callcenterstatistieken en het opstellen van rapporten voor het senior management, identificeren en aanpakken van problemen, efficiënte resourceplanning, enz.
  • Externe callcentermedewerkers: Externe callcentermedewerkers (of thuiswerkende medewerkers) zijn vaak parttime medewerkers van callcentra, maar ze kunnen ook worden ingehuurd voor fulltime externe posities. Net als de vertegenwoordigers die in kantoren werken, zijn externe callcentervertegenwoordigers in principe betrokken bij dezelfde klantenservice-operaties.

Hoe word ik aangenomen in een callcenter?

callcenterjobs zijn relatief eenvoudig te krijgen op instapniveau, omdat ze meestal geen specifieke opleiding, kwalificaties of diepgaande expertise. Om als medewerker van het klantenservicecentrum te worden aangenomen, moet u mogelijk een bachelordiploma hebben, vloeiend Engels (of andere moedertalen) spreken en bekend zijn met het gebruik van computers en internet. Enige eerdere ervaring in verkoop, marketing of human resources zou een bijkomend voordeel zijn. Vroegere klantenservice-ervaring hebben is de beste keuze. Hieronder volgen enkele basisstappen die u moet volgen om aangenomen te worden in een callcenter:

  • Zoeken naar vacatures voor callcenters: bekijk de beschikbare callcenter-vacatures in uw regio. Als u een externe mogelijkheid overweegt, kunt u websites zoals monster.com of callcenterjobs.com gebruiken die tal van opties hebben.
  • Schrijf een uitgebreide begeleidende brief: zorg ervoor dat u naast uw cv een degelijke begeleidende brief opstelt waarin uw kernvaardigheden en eerdere ervaring worden benadrukt, waaruit zou kunnen blijken dat u geschikt bent voor een functie als contactcenter.
  • Doe wat onderzoek naar de werkgever: leer meer over de missie, cultuur, waarden, klanten, producten en diensten van een bedrijf. Het kan u een enorm voordeel opleveren tijdens het sollicitatiegesprek en ervoor zorgen dat u opvalt tussen andere kandidaten.
  • Wees voorbereid op de doorlopende training: aangenomen worden in een callcenter is slechts de eerste stap. Callcentra leggen meestal veel nadruk op training en voortdurende ontwikkeling van medewerkers om ervoor te zorgen vertegenwoordigers zijn deskundig en efficiënt.
Callcenterjobs

Is er een carrièregroei in een callcenter?

Ondanks het typisch hoge verloop, bieden callcentra geweldige kansen voor carrièregroei. Zolang u de juiste motivatie, houding en ervaring in klantenservice hebt, kan de carrièreladder opklimmen om een teamleider en vervolgens een manager te worden. Aangezien klantenondersteuningscentra over het algemeen snel werken, kunnen best presterende vertegenwoordigers binnen ongeveer 2-3 jaar van junior callcentervertegenwoordigers naar teamleiders overstappen. Dit is wat u zou kunnen helpen om gepromoveerd te worden in een callcenter:

  • Toon uw betrouwbaarheid, consistentie en bereidheid om meer te doen dan nodig is
  • Wees proactief en laat duidelijk uw interesse in loopbaanontwikkeling zien
  • Zorg ervoor dat u consequent de benchmarks haalt en hoge prestaties levert
  • Toon uw positieve invloed en het vermogen om efficiënt samen te werken in een team
  • Focus op training en continu leren om uw vaardigheden en kennis uit te breiden

Welke vaardigheden leert u in een callcenter?

Werken in een callcenteromgeving is een uitstekende kans om een reeks zachte vaaridigheden te ontwikkelen en op te poetsen. Dat kan zeer nuttig zijn voor verdere loopbaanontwikkeling in de klantenservice en daarbuiten. Hieronder staan enkele van de kernvaardigheden die u kunt leren door als callcentermedewerker te werken. Werkgevers in bijna alle sectoren zijn altijd op zoek naar deze vaardigheden bij toekomstige werknemers.

  • Geweldige communicatie- en luistervaardigheden: aangezien callcentermedewerkers zich bezighouden met externe klantenservice-interacties, verwerven ze uitstekende luister- en communicatievaardigheden (zowel mondeling als schriftelijk).
  • Verkoop- en onderhandelingsvaardigheden: tijdens het werken in een callcenter doen vertegenwoordigers ervaring op in het omgaan met lastige klanten en het reageren op bezwaren. Dat creëert een solide basis voor het ontwikkelen van verkoop- en onderhandelingsvaardigheden.
  • Organisatie- en multitasking-vaardigheden: moeten jongleren met verschillende taken (telefonisch met klanten praten, de kennisbank controleren, het maken van aantekeningen en het bijwerken van CRM), vaak allemaal tegelijk, zorgt voor geweldige organisatie- en multitaskingvaardigheden.
  • Flexibiliteit en probleemoplossend vermogen: callcentermedewerkers hebben vaak te maken met onverwachte problemen en kant-en-klare scenario’s, waarbij van hen wordt verwacht dat ze snel denken en handelen. Dat ontwikkelt natuurlijk flexibiliteit, creativiteit, elementaire computervaardigheden en probleemoplossend vermogen.
Carrière copywriter

Frequently asked questions

Wat is de werkdruk in callcenterfuncties?

De werkdruk van callcentermedewerkers is sterk afhankelijk van een bepaalde functie (vertegenwoordiger, teamleider, manager) en het type callcenter (inkomend of uitgaand). De reikwijdte van de verantwoordelijkheden en de dagelijkse werkzaamheden kunnen het beantwoorden van inkomende telefoontjes van klanten omvatten om serviceproblemen op te lossen en technische ondersteuning te bieden, uitgaande oproepen te doen voor het genereren van leads en cross-selling aan bestaande klanten, en meer.

Hoe word ik aangenomen in een callcenter?

Voor een baan op instapniveau in een callcenter zijn geen specifieke kwalificaties of expertise vereist. Om aangenomen te worden als callcentervertegenwoordiger, begint u met het zoeken naar beschikbare vacatures (lokaal of internationaal als u op zoek bent naar virtuele kansen op afstand), schrijft u een gedetailleerde begeleidende brief waarin uw vaardigheden worden uiteengezet. Een goede gewoonte is om de werkgever te onderzoeken en de meest voorkomende sollicitatievragen van een callcenter door te nemen om u voor te bereiden op het sollicitatiegesprek.

Welke vaardigheden leert u in een callcenter?

Werken in een callcenter stelt vertegenwoordigers in staat om een verscheidenheid aan zachte vaardigheden te ontwikkelen en te versterken die hen kunnen helpen bij verdere kansen op werk in de klantenservice of andere sectoren. Deze omvatten sterke mondelinge en schriftelijke communicatieve vaardigheden, multitasking, organisatie- en tijdbeheer, verkoop- en onderhandelingsvaardigheden, evenals flexibiliteit en efficiënte probleemoplossing.

Is er carrièregroei in callcentra?

Callcentra bieden geweldige mogelijkheden voor loopbaangroei, waardoor vertegenwoordigers kunnen promoveren van junior vertegenwoordigers tot teamleiders en vervolgens managers. Om de promotie mogelijk te maken, moeten vertegenwoordigers consistent blijk geven van een hoog prestatieniveau, betrouwbaarheid, effectieve teamsamenwerkingsvaardigheden, de juiste motivatie, bereidheid om een extra stap te zetten en nieuwe vaardigheden te ontwikkelen door middel van voortdurend leren en ontwikkelingstraining.

Wat is een salaris in callcentra?

Salarissen in callcentra kunnen variëren op basis van een aantal factoren, zoals het niveau van anciënniteit of expertise, jarenlange ervaring in de branche, de betrokken vaardigheden en het gebied waarin u werkt. Bijvoorbeeld het gemiddelde salaris voor een oproep centrumvertegenwoordiger in de Verenigde Staten is ongeveer €14 per uur, terwijl de tarieven per gesprek tussen €0,10 en €0,25 per minuut kunnen liggen. Tweetalige callcentermedewerkers kunnen aan de bovenkant van de gemiddelde schaal worden betaald.

Hoe moeilijk is het om in een callcenter te werken?

Het is bekend dat callcenterjobs een van de meest veeleisende en stressvolle jobs zijn, voornamelijk vanwege de aard van de job en de doorgaans hoge werkdruk. Callcentermedewerkers en klantenondersteuningsspecialisten moeten mogelijk ongeveer 50-80 telefoontjes met klanten per ploeg afhandelen en hebben regelmatig te maken met uitdagende en moeilijke klanten. Bovendien voelen vertegenwoordigers zich vaak onderbetaald en niet gewaardeerd voor hun inspanningen, wat uiteindelijk resulteert in meer burn-out en uitval van het callcenter.

Terug naar woordenlijst Maak een GRATIS account aan

Onze website maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan, gaan we ervan uit dat we uw toestemming hebben om cookies te plaatsen zoals beschreven in onze privacy- en cookiebeleid.