Live chat is een voorkeurskanaal voor klantenservice geworden voor een groeiend aantal online consumenten. Het hebben van een live chatwidget voor een website is dus een noodzaak voor bedrijven van elke omvang in elke sector. Hiermee kunt u klanten snel en tijdig helpen. Bovendien kan het bij strategisch gebruik een grote bijdrage leveren aan de verhoogde betrokkenheid, verhoogde klantentevredenheid en verbeterde verkoop, terwijl u ook uw kosten voor klantenondersteuning verlaagt.
Hoe voegt u live chat toe aan uw website?
1. Kies uw live chatsoftwareprovider
Gezien de impact die live chat kan hebben op de kwaliteit van uw klantenservice en omzet, is het de moeite waard om wat tijd te investeren in het onderzoeken van de opties. Zo leert u zoveel mogelijk over verschillende live chatsoftware providers voordat u de tool kiest die voldoet aan uw zakelijke behoeften en voegt deze toe aan uw website. Enkele van de te overwegen factoren zijn de reeks functies, eenvoudige onboarding en aanpassing, software-integraties van derden, beveiliging , mobiele compatibiliteit, prijzen en klantenondersteuning.
2. Meld u aan bij de service
U hebt waarschijnlijk uw keuzes beperkt tot deze die overeenkomen met uw vereisten en budget. Nog niet klaar om een abonnement aan te schaffen? U kunt beginnen met een gratis proefperiode. De meeste aanbieders van live chatsoftware bieden gratis proefversies met alle productfuncties die beschikbaar zijn voor potentiële klanten alle functionaliteit testen, of de mogelijkheid om een demo aan te vragen. Aanmelden voor de proefperiode duurt meestal maximaal een paar minuten en vereist geen kredietkaartgegevens.
3. Voeg een live chatknop toe aan uw website
Nadat u zich hebt aangemeld, moet u een chatknop kiezen. Plak daarna eenvoudig een korte HTML-code in de hoofdtekst van uw pagina voor implementatie van de live chat. Zodra u chat op de website heeft ingesloten, kunt u in realtime beginnen met chatten met uw klanten en potentiële klanten. Telkens wanneer een bezoeker op de live chatknop klikt die meestal in de rechterbenedenhoek van een website wordt weergegeven, verschijnt een chatvenster. Door verder op dit venster te klikken, start de bezoeker een chat met de vertegenwoordiger van een bedrijf die momenteel online is en beschikbaar is om het chatverzoek op te halen.
4. Pas de live chatwidget aan
Live chatsoftware providers bieden doorgaans een breed scala aan aanpassingen van de tool. Het kan het aanpassen van het ontwerp van een online (wanneer chat beschikbaar is) en offline (wanneer chat niet beschikbaar is) knoppen en een chatvenster omvatten om het er systeemeigen uit te laten zien op uw website, evenals het veranderen van taal en teksten. U kunt ook kiezen of u door op een chatknop te klikken onmiddellijk een chat start of een pre-chatformulier opent dat door een bezoeker moet worden ingevuld. Het ontwerp van pre-chat formulieren en contactformulieren (weergegeven als er geen vertegenwoordigers online is) kan normaal gesproken ook worden aangepast aan uw behoeften.
5. Schakel proactieve chatuitnodigingen in
Proactieve chat is een veelgebruikte functie die wordt aangeboden door de meeste live chatleveranciers. Proactieve chatuitnodigingen kunnen op elke pagina van de website of op bepaalde pagina’s worden weergegeven. Bijvoorbeeld uw prijs- of afrekenpagina’s waar gebruikers hoogstwaarschijnlijk live hulp nodig hebben. Uitnodigingen kunnen meestal handmatig of automatisch worden geactiveerd op basis van vooraf gedefinieerde regels. Zoals bezoekersinformatie en verschillende gedragsstatistieken; geografische locatie, huidige pagina, verwijzingspagina, tijd doorgebracht op de website, bezoektijden, enz.
6. Maak een lijst met standaardantwoorden
Het maken van standaardberichten is een belangrijk onderdeel van het opzetten van uw website chatwidget en om er het maximale uit te halen. Dit zijn vooraf gedefinieerde antwoorden op veelgestelde vragen van klanten. Ze maken het mogelijk om de reactietijden te versnellen en de efficiëntie van de vertegenwoordigers te vergroten, omdat ze geen aangepaste berichten hoeven te typen voor repetitieve vragen die direct kunnen worden beantwoord door simpelweg het juiste vooraf geschreven antwoord in een paar klikken te sturen. Standaardberichten zijn vooral handig als vertegenwoordigers meerdere chatverzoeken tegelijk moeten afhandelen.
Best practices voor het instellen van uw live chatondersteuning
Weten hoe u live chat kunt integreren met een website is slechts de eerste stap. Hier volgen enkele tips en praktische tips voor het optimaliseren van uw tool voor live chat om ervoor te zorgen dat het voordelen oplevert voor zowel uw bedrijf als uw klanten;
Schakel het in op de juiste pagina’s
Hoewel een knop voor live chat aan elke pagina van een website kan worden toegevoegd, wilt u misschien dat deze alleen op bepaalde pagina’s beschikbaar is. Overweeg in dat geval die pagina’s te kiezen waar uw klanten en sitebezoekers eerder vragen hebben. Dit zijn meestal prijs-, product-, contact-, veelgestelde vragen en bestemmingspagina’s.
Gebruik proactieve chat strategisch
Wanneer u geautomatiseerde proactieve chatuitnodigingen, inschakelt, moet u ervoor zorgen dat deze niet verschijnen binnen de eerste paar seconden voordat bezoekers zelfs maar de kans krijgen om de website te verkennen. Nodig ook geen bezoekers uit om meerdere keren te chatten, vooral degenen die uw chatuitnodiging al een keer hebben afgewezen. Het kan hen alleen maar irriteren.
Maak de online beschikbaarheidsstatus duidelijk voor bezoekers
Als u niet van plan bent uw live chat 24/7 te gebruiken, maak het uw bezoekers dan duidelijk wanneer live ondersteuning niet beschikbaar is. Dit kan worden gedaan door een offline chatknop in te stellen die wordt weergegeven wanneer uw vertegenwoordigers niet online zijn en geen chatverzoeken kunnen accepteren. Het is ook logisch om uw chatwerktijden op een contactpagina te specificeren.
Zorg voor het juiste gebruik van standaardantwoorden
Hoewel standaardberichten de responstijden aanzienlijk kunnen verbeteren, kunnen ze soms meer kwaad dan goed doen als ze ongepast worden gebruikt. De belangrijkste regel voor standaardantwoorden is dat ze altijd moeten worden aangepast en gepersonaliseerd om aan de situatie van de klant en hun specifieke behoeften te voldoen.
Investeer in training voor live chatvertegenwoordigers
De kwaliteit van uw chatondersteuning gaat niet alleen om de juiste software met geavanceerde functionaliteit. Het gaat meer om de mensen die met de live chat werken. Investeer in de juiste training voor uw chatvertegenwoordigers. Het omvat ook het leren van de chattool op de meest efficiënte manier, maar het kan ook hun zachte vaardigheden verbeteren.
Discover on your own!
Knowledge is important, but only when put into practice. Test everything in our academy right inside the LiveAgent.
Frequently Asked Questions
Kunt u de live chatknop op elke pagina van uw website inschakelen?
Hoewel een live chatknop aan elke pagina van een website kan worden toegevoegd, wilt u misschien dat deze alleen op bepaalde pagina’s beschikbaar is. Overweeg in dat geval die pagina’s te kiezen waar uw klanten en sitebezoekers eerder vragen hebben. Dit zijn meestal prijs-, product-, contact-, veelgestelde vragen en bestemmingspagina’s
Waarom zou uw bedrijf een live chat gebruiken?
Hiermee kunt u klanten snel en tijdig helpen. Bovendien kan het bij strategisch gebruik een grote bijdrage leveren aan een verhoogde betrokkenheid, verhoogde klantentevredenheid en verbeterde verkoop, terwijl u ook uw kosten voor klantenondersteuning verlaagt.
Hoe moet u uw live chatsoftwareprovider gebruiken?
Leer zoveel mogelijk over verschillende softwareleveranciers voor live chat voordat u de tool kiest die aan uw zakelijke behoeften voldoet. Enkele van de factoren waarmee u rekening moet houden, zijn de reeks functies, onboarding, aanpassing, software-integraties van derden, beveiliging, mobiele compatibiliteit, prijzen en klantenondersteuning.
Live chat voor onderwijs- en ngo-instellingen
Ontdek hoe live chat onderwijs- en NGO-instellingen kan transformeren door de betrokkenheid van studenten en donateurs te verbeteren. Leer over de integratie van live chatsoftware in uw website en de voordelen ervan ten opzichte van telefoon en email. Start uw gratis 14-daagse proefperiode met LiveAgent en ervaar de voordelen van snelle, efficiënte klantenondersteuning.
Heeft u een Samenwerkingsalternatief nodig?
Als u op zoek bent naar een krachtig Collab-alternatief, overweeg dan LiveAgent. Ontdek hoe Collab en LiveAgent zich verhouden en welke het beste bij uw bedrijf past.