call center agent with headset

Callcenter beveiliging checklijst

Weet u zeker dat uw callcenter veilig is? Als dat niet het geval is, kunt u deze checklijst voor callcenterbeveiliging doornemen.

We bespreken de belangrijkste beveiligingsmaatregelen die u moet nemen om uw bedrijf te beschermen. We behandelen alles, van wachtwoordbeveiliging tot gegevensversleuteling. Door onze tips op te volgen, kunt u er zeker van zijn dat uw callcenter beschermd is tegen hackers en andere externe bedreigingen.

Het belang van een checklijst voor callcenterbeveiliging

Een callcenter is een cruciaal onderdeel van elk bedrijf. Het is de levenslijn die u verbindt met uw klanten en cliënten. En net als elk ander belangrijk bezit, moet het worden beschermd.

Daarom hebben we deze checklijst voor callcenterbeveiliging samengesteld. Het zal u helpen om eventuele zwakke punten in de beveiliging van uw contactcenter te identificeren, evenals het geven van beveiligingstips voor het callcenter om deze op te lossen.

Wie kan profiteren van een checklijst voor callcenterbeveiliging?

  • Bedrijfseigenaren

Deze checklijst helpt u de beveiliging van uw callcenter te beoordelen en te voldoen aan de behoeften van uw bedrijf.

  • Callcentermanagers

Gebruik deze checklijst om de beveiliging van uw callcenter te evalueren en ervoor te zorgen dat deze van topkwaliteit is.

  • IT-professionals van callcentra

Werkt u in een IT-team, dan is deze checklijst een must-read. Het helpt u beveiligingsrisico’s in een callcenter te identificeren en oplossingen te vinden om deze te beperken.

Bekijk onze checklijst voor callcenterbeveiliging

Callcenter beveiliging checklijst

Sterke toegangscontrolemaatregelen zijn essentieel voor elk callcenter. Ze helpen u ongeoorloofde toegang tot uw systeem en gegevens te voorkomen. Multi-factor authenticatie, eenmalige aanmelding en op rollen gebaseerde toegangscontrole zijn allemaal geweldige opties om te overwegen.

Waarom is het implementeren van sterke controlemaatregelen belangrijk?

Multi-factor authenticatie voegt een extra beveiligingslaag toe. Dit maakt het voor hackers moeilijker om toegang te krijgen tot uw systeem.

Hoe sterke controlemaatregelen implementeren?

Een multi-factor authenticatiesysteem vereist dat gebruikers meer dan één bewijsstuk overleggen om hun identiteit te bevestigen. Met eenmalige aanmelding kunnen gebruikers inloggen met één set inloggegevens in plaats van meerdere sets. Op rollen gebaseerde toegangscontrole beperkt gebruikers tot alleen de gebieden en gegevens die ze nodig hebben.

Google authenticator app on Google play store

Welke tools te gebruiken voor het implementeren van sterke controlemaatregelen?

  • Google Authenticator om codes te genereren die worden gebruikt om de identiteit van een gebruiker te verifiëren
  • Authy om servicecodes te genereren voor tweefactorauthenticatie
  • LastPass – een wachtwoordbeheerder die opslaat en codeert wachtwoorden

Klantenservicemedewerkers hebben toegang tot gevoelige klantengegevens. Daarom is het belangrijk om de toegangsniveaus tot hun privileges te beperken.

Waarom is het belangrijk om de rechten van vertegenwoordigers te beperken?

Het helpt u ongeoorloofde toegang tot gevoelige klantengegevens te voorkomen en te voorkomen dat deze uit het bedrijf lekken.

Hoe beperkt u de rechten van vertegenwoordigers?

Beperk de toegang tot bepaalde delen van het callcenter. Beperk de hoeveelheid tijd die een agent in elk gebied mag besteden. Bewaak de activiteit van vertegenwoordigers en markeer verdacht gedrag.

Call distribution settings in Contact center software - LiveAgent

Welke tools te gebruiken om de bevoegdheden van vertegenwoordigers te beperken?

  • software voor het opnemen van oproepen om oproepen op te nemen en verdacht gedrag te signaleren
  • toegangscontrolesysteem om de toegang tot bepaalde delen van het callcenter te beperken

Aandringen op regelmatige wachtwoordwijzigingen is een elementaire beveiligingsmaatregel.

Waarom is het belangrijk om wachtwoordwijzigingen te vereisen?

Het regelmatig wijzigen van wachtwoorden helpt onbevoegde toegang tot uw systeem te voorkomen. Het helpt ook uw gegevens te beschermen in het geval dat een wachtwoord wordt gelekt of gestolen.

Hoe wachtwoorden periodiek wijzigen?

U kunt een hulpprogramma voor wachtwoordbeheer gebruiken dat wachtwoorden voor u genereert en opslaat. U kunt ook uw eigen wachtwoordrotatieschema instellen. U kunt bijvoorbeeld eisen dat gebruikers hun wachtwoord elke 30 dagen wijzigen. Ze moeten ook de standaardwachtwoorden onmiddellijk wijzigen.

Hoe vaak moeten wachtwoorden worden gewijzigd? De meeste experts raden aan om ze elke 3 tot 6 maanden te vervangen. Als u echter veel gevoelige informatie heeft, moet u mogelijk uw wachtwoord vaker wijzigen.

Expired password

Welke tools te gebruiken om aan te dringen op periodieke wachtwoordwijzigingen?

  • Dashlane Business – een van de beste opties voor het vereisen van periodieke wachtwoordwijzigingen; het is een veilige manier om wachtwoorden bij te houden en ervoor te zorgen dat ze regelmatig worden gewijzigd
  • LastPass om wachtwoorden te versleutelen

In het geval van een inbreuk op de beveiliging, wilt u niet zonder toegang tot je logs of IP-adressen.

Waarom is het belangrijk om toegang te behouden tot logboekregistratie en IP-adresgeschiedenis?

Door toegang te krijgen tot logbestanden en de geschiedenis van IP-adressen, kunt u de oorzaak van een probleem opsporen en voorkomen dat het opnieuw gebeurt.

Hoe behoudt u toegang tot logboekregistratie en IP-adresgeschiedenis?

Gebruik een veilige cloudservice die logboeken en IP-adressen opslaat. Hierdoor kunt u ze overal openen en op de juiste manier bewaren. U kunt ook een on-premises oplossing gebruiken, maar deze is meestal duurder.

SLA log in Customer support software - LiveAgent

Welke tools te gebruiken om toegang tot loggen en IP-adresgeschiedenis te behouden?

  • cloudgebaseerde services om logs en IP-adressen off-site op te slaan
  • beveiligde servers om logs en IP-adressen te bewaren op een aparte server die niet is verbonden met internet

Een van de meest voorkomende manieren waarop malware zijn weg naar een computer kan vinden, is via programma’s die zonder medeweten van de gebruiker worden geïnstalleerd.

Waarom zijn strikte regels voor het installeren van programma’s belangrijk?

Het stelt u in staat om ongeautoriseerde toegang tot uw systeem en gegevens te voorkomen, en het beschermt uw bedrijf tegen aansprakelijkheid als een programma met malware is geïnstalleerd.

Hoe stelt u strikte regels op voor het installeren van programma’s?

Als callcentermanager moet u strikte regels opstellen voor het installeren van programma’s op bedrijfscomputers. Werknemers mogen alleen programma’s installeren die nodig zijn voor hun werk. Alle andere programma’s zouden verboden moeten worden.

Bovendien moeten alle programma’s door de IT-afdeling worden geïnstalleerd om ervoor te zorgen dat alleen geautoriseerde programma’s op bedrijfscomputers worden geïnstalleerd. Gebruik ook een witte lijst voor toepassingen, waarmee u kunt specificeren welke toepassingen op uw systeem kunnen worden geïnstalleerd, en een zwarte lijst om de geblokkeerde toepassingen te definiëren.

terms and conditions agreement - illustration

Welke tools moet je gebruiken om strikte regels op te stellen voor het installeren van programma’s?

  • app whitelist en blacklist
  • strikte regels
  • documenten met algemene voorwaarden

Een van de beste manieren om inbreuken op de beveiliging te voorkomen, is door alle systemen up-to-date te houden.

Waarom is het regelmatig updaten van alle systemen belangrijk?

Regelmatige updates helpen u eventuele mazen in de beveiliging te dichten. Het helpt ook om uw systeem te beschermen tegen nieuwe beveiligingsrisico’s die mogelijk zijn ontstaan ​​sinds de laatste update.

Hoe alle systemen regelmatig bij te werken?

Gebruik automatische updates of u kunt uw systeem handmatig bijwerken. In dat geval is het van vitaal belang om dit niet regelmatig te doen – besteed hier veel aandacht aan.

Windows system updates

Welke tools gebruiken om alle systemen regelmatig bij te werken?

  • automatische updates

Vergeet niet dat uw netwerkregels de basis vormen van uw beveiligingsplan. Door ze regelmatig te bekijken, kunt u ervoor zorgen dat ze uw gegevens blijven beschermen.

Waarom is een regelmatige herziening van uw netwerkregels belangrijk?

Want naarmate uw bedrijf groeit, groeit ook het aantal apparaten en applicaties dat toegang heeft tot uw netwerk. Dit kan nieuwe beveiligingsrisico’s met zich meebrengen waarvan u zich misschien niet bewust bent. Door uw netwerkregels regelmatig te bekijken, kunt u ervoor zorgen dat ze nog steeds effectief zijn in het beschermen van uw gegevens.

Hoe vaak moet u uw netwerkregels herzien?

U dient uw netwerkregels minimaal elke zes maanden te herzien. Als u echter veranderingen in uw bedrijf ervaart (bijvoorbeeld het toevoegen van nieuwe medewerkers of applicaties), moet u uw netwerkregels vaker bekijken.

Overweeg de volgende vragen wanneer u uw netwerkregels bekijkt:

  • Hebben al mijn apparaten en applicaties de juiste machtigingen?
  • Zijn er nieuwe apparaten of applicaties toegevoegd aan mijn netwerk?
  • Zijn er wijzigingen die nodig zijn aan mijn bestaande regels worden aangepast?
  • Moet ik nieuwe regels toevoegen?

Als u merkt dat uw netwerkregels niet langer effectief zijn, breng dan de nodige wijzigingen aan en implementeer deze zo snel mogelijk.

Customer service analysis - illustration

Welke tools kunt u gebruiken om uw netwerkregels te controleren?

  • SolarWinds Network Configuration Manager om uw netwerkapparaten en configuraties centraal te beheren en toegang te krijgen tot krachtige controlemogelijkheden om eenvoudig wijzigingen in uw netwerkconfiguratie te identificeren
  • ManageEngine OpManager om netwerkmogelijkheden te bewaken
  • ul>

Uw medewerkers moeten goed zijn opgeleid in het beveiligingsbeleid en de beveiligingsprocedures van uw bedrijf (ook tijdens onboarding). Zorg voor doorlopende training, afgestemd op de specifieke behoeften van uw callcenter.

Waarom is het belangrijk om speciale training te geven over beveiligingsprotocollen?

Omdat uw medewerkers de eerste verdedigingslinie vormen tegen beveiligingsrisico’s. Door hen speciale training over beveiligingsprotocollen te geven, kunt u er zeker van zijn dat ze goed voorbereid zijn om beveiligingsrisico’s te identificeren en erop te reageren.

Hoe geeft u training over beveiligingsprotocollen?

Zorg ervoor dat alle medewerkers het belang van beveiliging begrijpen en waarom het volgen van een protocol essentieel is. Dit kan door middel van regelmatige training en herinneringen.

Geef alle medewerkers toegang tot de handleiding beveiligingsbeleid van uw bedrijf. Bovendien moeten nieuwe medewerkers vanaf de eerste dag de juiste training krijgen over beveiligingsprotocollen, zodat ze volledig zijn voorbereid.

Simulaties zijn een geweldige manier om werknemers te trainen in het identificeren van en reageren op beveiligingsrisico’s. Neem informatie over het beveiligingsbeleid en -procedures van uw bedrijf op in uw werknemershandboek en neem deze regelmatig door met alle werknemers.

Online security

Welke tools te gebruiken voor het geven van speciale training over beveiligingsprotocollen?

  • een beleidshandleiding waarin de procedures van het callcenter worden beschreven voor het omgaan met vertrouwelijke informatie
  • regelmatige training over bijgewerkte beveiligingsprotocollen
  • een jaarlijkse beoordeling van het beveiligingsbeleid en de beveiligingsprocedures van uw bedrijf
  • een systeem voor het melden van verdachte activiteiten aan het management
  • webinars en cursussen over best practices voor gegevensbeveiliging

Gamification is het proces waarbij game-elementen worden geïntegreerd in andere activiteiten om mensen te betrekken en te motiveren. Welk effect heeft het op de veiligheid van uw callcenter?

Waarom is het belangrijk om continu leren aan te moedigen met gamification?

Omdat het medewerkers betrekt en motiveert. Door spelelementen in het trainingsproces op te nemen, kun je er interactief plezier van maken. Dit kan werknemers aanmoedigen om te blijven leren, zelfs nadat ze hun initiële training hebben voltooid, waardoor de veiligheid van uw callcenter wordt verbeterd.

Hoe stimuleert u continu leren met LiveAgent-gamificatie?

Gamificatiefuncties in LiveAgent betrekken uw agenten bij het verbeteren van hun prestaties. Door vragen op te lossen en hun vaardigheden te verbeteren, bereiken agenten in de loop van de tijd niveaus. Om uw medewerkers nog meer te motiveren, kunt u beloningen en badges geven aan uw meest hardwerkende medewerkers of benchmarks en scoreborden gebruiken.

Door deze functies in de klantenservice te gebruiken, raken agenten meer betrokken en wordt gezonde concurrentie bevorderd. Als gevolg hiervan zullen de productiviteit en samenwerking toenemen.

Gamification badges

Welke tools gebruiken om continu leren aan te moedigen?

  • LiveAgent-gamificatie

Een callcenter kennisbank is een gecentraliseerd, cloudgebaseerd platform waar kennis wordt opgeslagen in de vorm van handleidingen en documenten. Het is altijd en vanaf elk apparaat toegankelijk.

Waarom is het belangrijk om een ​​veilige kennisbank bij te houden?

Omdat uw kennisbank een cruciaal onderdeel is van de beveiligingsprocedures van uw callcenter. Het stroomlijnt de activiteiten van uw callcenter door vertegenwoordigers snel en gemakkelijk toegang te geven tot de informatie die ze nodig hebben.

Hoe onderhoudt u een interne veilige kennisbank?

  • Houd het up-to-date met de laatste informatie over beveiligingsprocedures.
  • Zorg ervoor dat alle medewerkers (vertegenwoordigers en managers) toegang hebben tot de meest recente versie.
  • li>Beperk de toegang tot de kennisbank tot alleen geautoriseerd personeel.
  • Verander wachtwoorden regelmatig en vereist sterke wachtwoorden.
  • Versleutel gevoelige gegevens en bewaar deze op een veilige locatie.
  • Bekijk het regelmatig en werk het bij om de nauwkeurigheid en relevantie te behouden.
internal knowledge base

Welke tools te gebruiken voor het onderhouden van een veilige kennisbank?

  • de handleiding en procedures voor het beveiligingsbeleid van uw bedrijf

De Payment Card Industry Data Security Standard (PCI DSS) is een reeks beveiligingsnormen die zijn ontworpen om de overdracht van gegevens van kaarthouders te beschermen.

Waarom is het belangrijk om de gegevens van kaarthouders te beschermen?

Omdat PCI-naleving is vereist voor alle bedrijven die creditcardgegevens verwerken, opslaan of verzenden. Door de toegang tot kaarthoudergegevens te beveiligen, kunt u uw bedrijf laten voldoen aan de PCI-normen. Dit voorkomt datalekken en beschermt de informatie van uw klanten.

Hoe de gegevens van kaarthouders beschermen?

Neem gegevensbeveiliging op in de trainingssessie van uw callcentermedewerker. Versleutel alle kredietkaartgegevens die via de telefoon worden verzonden en noteer of bewaar kredietkaartnummers nooit. Vereisen dat werknemers sterke wachtwoorden gebruiken voor toegang tot systemen die kredietkaartgegevens verwerken of opslaan.

Card data protection - illustration

Welke tools gebruiken om de gegevens van kaarthouders te beschermen?

  • encryptietechnologieën
  • firewalls en antivirussoftware
  • systemen voor detectie en preventie van indringers
  • fysieke beveiligingsmaatregelen
  • controlelijst voor naleving

Het is van vitaal belang dat u uw callcentersoftware up-to-date houdt met de nieuwste beveiligingsmaatregelen.

Waarom is het belangrijk om de naleving van de nieuwste beveiligingsmaatregelen te controleren?

Callcentersoftware moet voldoen aan de nieuwste beveiligingsmaatregelen om de gegevens van uw callcenter te beschermen.

Hoe de naleving van de nieuwste beveiligingsmaatregelen controleren?

Als u de callcentersoftware selecteert, neem dan contact op met de softwareserviceprovider of deze een conformiteitscertificering heeft. Gegevensbeveiliging moet een topprioriteit zijn voor het bedrijf.

Vraag experts uit de sector of ze deze software aanbevelen voor callcentra en lees online beoordelingen om te zien of andere callcenterprofessionals er goede ervaringen mee hebben. U kunt ook altijd contact opnemen met een beveiligingsadviseur van een callcenter om hun mening te krijgen over de beste manier om naleving te verifiëren.

Safe internet - illustration

Welke tools te gebruiken om de naleving van de nieuwste beveiligingsmaatregelen te controleren?

  • website van de leverancier
  • supportteam van de leverancier
  • de IT-afdeling van uw bedrijf
  • beveiligingsadviseur

Realtime waarschuwingen helpen u verdachte activiteiten snel op te sporen en te onderzoeken en gegevenslekken te voorkomen.

Waarom is het belangrijk om onmiddellijke meldingen over ongeautoriseerde toegang in te stellen?

Door onmiddellijk op de hoogte te worden gesteld van ongeoorloofde toegang, kunt u stappen ondernemen om een ​​inbreuk te voorkomen.

Hoe stelt u onmiddellijke meldingen in over ongeautoriseerde toegang?

Neem contact op met de softwareleverancier van uw callcenter om te zien of deze beveiligingsfuncties biedt, waaronder meldingen over ongeautoriseerde toegang. U kunt voor dit doel ook een apart meldingssysteem opzetten met behulp van een tool zoals IFTTT, of uw IT-team waarschuwingen laten instellen om u op de hoogte te stellen van ongeoorloofde toegang.

Unathorized access

Welke tools te gebruiken voor het instellen van onmiddellijke meldingen over ongeautoriseerde toegang?

  • uw callcentersoftware
  • IFTTT
  • IT-team

Menselijke fouten zijn een van de belangrijkste oorzaken van datalekken. Door zoveel mogelijk van uw callcenterprocessen te automatiseren, kunt u potentiële beveiligingsrisico’s helpen elimineren.

Waarom is het belangrijk om automatisering te gebruiken?

Door callcentertaken te automatiseren vergroot u de kans dat ze correct en veilig worden uitgevoerd. Het helpt ook om tijd van uw medewerkers vrij te maken, zodat ze zich kunnen concentreren op andere taken om de efficiëntie van uw callcenter te verbeteren.

Hoe automatisering gebruiken in een callcenter?

Bepaal aan welke taken uw contactcentermedewerkers de meeste tijd moeten besteden en of ze geautomatiseerd kunnen worden. Sommige taken, zoals klantenservice of verkoop, kunnen niet volledig worden geautomatiseerd. U kunt echter nog steeds automatisering gebruiken voor delen van het proces, zoals follow-ups of het plannen van afspraken.

In LiveAgent kunt u bijvoorbeeld oproeproutering automatiseren op prioriteit of gebruik maken van automatisch terugbellen. Daarnaast kunt u automatiseringsregels instellen in de helpdesk om tickets naar specifieke afdelingen over te dragen, tags toe te voegen, tickets als spam te markeren of op te lossen. .

LiveAgent SLA automation

Welke tools te gebruiken voor het automatiseren van taken?

  • actieregels
  • AI-aangedreven chatbots
  • geautomatiseerde klantenservicesoftware zoals LiveAgent

Er zijn veel geaccepteerde beveiligingskaders zoals ISO 27001, NIST 800-53 en COBIT.

Waarom is het belangrijk om te voldoen aan gemeenschappelijke beveiligingskaders?

Hiermee kunt u een reeks beveiligingsrichtlijnen volgen die al zijn beproefd en getest. Dit maakt het ook gemakkelijker voor andere bedrijven om uw beveiligingsstandpunt te begrijpen en voor auditors om uw naleving te beoordelen.

Hoe zich te houden aan gemeenschappelijke beveiligingskaders?

De eerste stap is om te bepalen welk framework het meest relevant is voor uw bedrijf. Zodra u dat heeft gedaan, kunt u beginnen met het in kaart brengen van de strikte beveiligingscontroles die vereist zijn door het raamwerk en deze implementeren in uw callcenter.

Cyber security icons on a tablet

Welke tools te gebruiken om te voldoen aan algemene beveiligingskaders?

  • GRC-platforms
  • software voor nalevingsbeheer, b.v. ProcessMAP
  • oplossingen voor kwetsbaarheidsbeheer, b.v. Qualys

Als uw callcenter internationale diensten levert, moet u op de hoogte zijn van de verschillende gegevens- en privacynormen die in elk land gelden, b.v. AVG.

Waarom is het belangrijk om de naleving van de wereldwijde gegevens- en privacynormen te controleren?

De gegevens- en privacynormen verschillen van land tot land, dus het is belangrijk ervoor te zorgen dat u voldoet aan de normen op de plaatsen waar u actief bent om boetes te voorkomen.

Hoe de naleving van de wereldwijde gegevens- en privacynormen controleren?

De beste manier om dit te doen, is door een advocaat of nalevingsspecialist te raadplegen die bekend is met de normen van de landen waarin u actief bent. Vertrouw niet op algemeen advies van internet, aangezien de normen kunnen veranderen en de informatie die u vindt, is mogelijk niet up-to-date.

security ngo edu helpdesk-illustration

Welke tools te gebruiken om de naleving van de wereldwijde gegevens- en privacynormen te controleren?

  • juridisch advies
  • nalevingsspecialist

End-to-end-codering is een beveiligingsmaatregel die gegevens versleutelt bij de bron (de afzender) en alleen op de bestemming (de ontvanger).

Waarom is het belangrijk om klantengegevens te beveiligen met end-to-end-encryptie?

Dit zorgt ervoor dat alleen de afzender en de ontvanger toegang hebben tot de gegevens, en voorkomt dat tussenliggende partijen deze ontsleutelen of lezen.

Hoe kunnen klantengegevens worden beveiligd met end-to-end-encryptie?

U moet een end-to-end-coderingsoplossing kiezen die compatibel is met uw callcentersoftware. Zodra u er een hebt gekozen, kunt u beginnen met het coderen van oproepen die via uw callcenter worden gedaan.

HTTPS

Welke tools gebruiken om klantengegevens te beveiligen met end-to-end-encryptie?

  • VPN’s

Wat zijn de grootste bedreigingen voor de beveiliging van callcentra?

Gevoelige gegevenslekken

Hackers vinden voortdurend nieuwe manieren om beveiligingsproblemen in systemen te misbruiken, en callcentra vormen daarop geen uitzondering. Ze zijn zelfs kwetsbaarder dan andere bedrijven vanwege de aard van hun werk.

Een van de grootste bedreigingen voor de beveiliging van callcenters is het lekken van gegevens. Dit kan op verschillende manieren gebeuren, zoals een werknemer die per ongeluk gevoelige informatie naar de verkeerde persoon emailt, of hackers die fysieke toegang krijgen tot systemen en gegevens stelen. Dus, hoe kunt u het bedrijf beschermen?

Instrueer medewerkers over het belang van beveiliging en het correct omgaan met gevoelige informatie. Implementeer strikt beleid en procedures voor het omgaan met gevoelige gegevens. Gebruik gegevensversleuteling om informatie te beschermen, zowel onderweg als in rust. Controleer systemen regelmatig op tekenen van ongeautoriseerde toegang.

Niet-gesegmenteerde netwerken

Een andere grote bedreiging voor de beveiliging van callcentra zijn niet-gesegmenteerde netwerken, wat betekent dat de netwerken die door het callcenter worden gebruikt, niet gescheiden zijn van de rest van het bedrijfsnetwerk. Dit kan een probleem zijn omdat een inbreuk op de beveiliging in een ander deel van het netwerk ook van invloed kan zijn op het callcenter.

Om deze reden is het belangrijk om het callcenter te segmenteren van de rest van het bedrijfsnetwerk door firewalls of virtuele privénetwerken (VPN’s).

Het is ook belangrijk om beveiligingsbeleid en -procedures te hebben die de toegang tot het callcenternetwerk beperken. Alleen geautoriseerd personeel mag toegang hebben en mag dit alleen doen vanaf goedgekeurde locaties.

Phishing-aanvallen

Phishing is een vorm van cyberaanval waarbij hackers frauduleuze emails of berichten verzenden in een poging mensen te misleiden om hen gevoelige informatie te geven. Dit kan een probleem zijn voor callcentra, omdat werknemers kunnen worden misleid om hackers toegang tot het systeem te geven.

Om te helpen beschermen tegen phishing-aanvallen, is het belangrijk om werknemers te leren hoe ze ze kunnen herkennen. Het is ook een goed idee om beveiligingsmaatregelen te implementeren, zoals tweefactorauthenticatie, waardoor het voor hackers moeilijker wordt om toegang te krijgen tot systemen.

Social engineering-schema’s

Sociale engineeringschema’s worden steeds geavanceerder en callcentermedewerkers vormen vaak de eerste verdedigingslinie tegen dergelijke aanvallen. Hackers maken gebruik van sociale engineeringschema’s om werknemers te misleiden om gevoelige informatie vrij te geven of hen toegang tot het systeem te geven.

Onderwijs is de beste manier om u te beschermen tegen sociale engineeringaanvallen. Werknemers moeten alert zijn op rode vlaggen, zoals onverwachte verzoeken om informatie of telefoontjes van onbekende nummers.

Ransomware- en malware-aanvallen

Ransomware en malware zijn beide soorten kwaadaardige software die kunnen worden gebruikt om callcentra aan te vallen. Ransomware kan worden gebruikt om gevoelige gegevens te versleutelen en losgeld te eisen voor de ontsleutelingssleutel, terwijl malware kan worden gebruikt om systemen uit te schakelen of gegevens te stelen.
Het implementeren van beveiligingsmaatregelen zoals versleuteling en regelmatige back-ups kan dit soort aanvallen helpen voorkomen. Het is ook een goed idee om een beveiligingsbeleid te hebben dat werknemers verplicht om verdachte emails of berichten te melden.

Samenvatting van de checklijst voor callcenterbeveiliging

  • Implementeer krachtige maatregelen voor toegangscontrole
  • Beperk de rechten van vertegenwoordigers
  • Vereisen dat gebruikers hun wachtwoord periodiek wijzigen
  • Toegang tot logboekregistratie en IP-adresgeschiedenis behouden
  • Stel strikte regels vast voor het installeren van programma’s
  • Update alle systemen regelmatig
  • Controleer uw netwerkregels regelmatig
  • Bied speciale training over beveiligings- en nalevingsbeleid
  • Stimuleer continu leren met LiveAgent-gamification
  • Zorg voor een veilige kennisbank
  • Gegevens van kaarthouders beschermen
  • Controleer de naleving van de nieuwste beveiligingsmaatregelen
  • Stel onmiddellijke meldingen in over ongeautoriseerde toegang
  • Gebruik automatisering om menselijke fouten zoveel mogelijk te elimineren
  • Houd u aan gemeenschappelijke beveiligingskaders
  • Controleer de naleving van wereldwijde gegevens- en privacynormen
  • Beveilig klantgegevens met end-to-end encryptie

Frequently asked questions

Hoe veilig is VoIP?

Hoewel VoIP over het algemeen als veiliger wordt beschouwd dan traditionele telefoonlijnen, zijn er toch enkele risico’s aan verbonden. Als uw VoIP-systeem bijvoorbeeld niet goed is geconfigureerd, is het mogelijk dat hackers uw gesprekken afluisteren. Als u echter oproepversleuteling en veilige callcentersoftware gebruikt die compatibel is met alle voorschriften en beveiligingsnormen, hoeft u zich nergens zorgen over te maken.

Hoe veilig is encryptie?

Encryptie is een proces waarbij leesbare gegevens worden omgezet in een onleesbaar formaat. Dit zorgt ervoor dat alleen geautoriseerde personen toegang hebben tot de informatie. Versleuteling wordt vaak gebruikt in combinatie met andere beveiligingsmaatregelen, zoals wachtwoorden of biometrie, om gegevens verder te beveiligen. Dus zolang de coderingssleutels veilig worden bewaard, kan dit een uiterst effectieve manier zijn om gegevens te beveiligen.

Hoe veilig is IVR?

IVR is een soort geautomatiseerd oproepsysteem waarmee klanten via de telefoon met een bedrijf kunnen communiceren door hun antwoorden op vooraf opgenomen vragen in te voeren. IVR-systemen worden over het algemeen als zeer veilig beschouwd, omdat er geen menselijke interactie voor nodig is en alle oproepen doorgaans worden opgenomen.

Waarom zou ik de beveiliging van mijn callcenter verbeteren?

Het beschermt de informatie van uw klanten tegen toegang door onbevoegde personen. Bovendien kan het fraude en andere vormen van cybercriminaliteit helpen voorkomen. Het verbeteren van de beveiliging van uw callcenter kan ook helpen om de klantentevredenheid te verhogen en vertrouwen op te bouwen in uw merk.

Hoe kunnen thuiswerkende vertegenwoordigers hun werk veilig houden?

Ze moeten een beveiligde internetverbinding gebruiken (geen openbare netwerken) om externe toegang te beschermen, sterke wachtwoorden te maken en te beheren, alleen toegang te krijgen tot hun werkaccounts vanaf vertrouwde apparaten en ervoor te zorgen dat ze volledig uitloggen van hun accounts wanneer ze klaar zijn werken. Door deze eenvoudige beveiligingsmaatregelen te volgen, kunnen callcentermedewerkers die vanuit huis werken, hun werkgegevens en -informatie helpen beschermen.

Gerelateerde bronnen

Onze website maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan, gaan we ervan uit dat we uw toestemming hebben om cookies te plaatsen zoals beschreven in onze privacy- en cookiebeleid.

×
Plan een persoonlijk gesprek en ontdek hoe LiveAgent uw bedrijf kan helpen.

We zijn op meerdere data beschikbaar

Plan een demo