Wat is servicesoftware?
Servicesoftware zijn tools die door bedrijven worden gebruikt om verschillende problemen op te lossen. Ze worden onder andere gebruikt om klantenrelatiebeheerprocessen te stroomlijnen, de voortgang van medewerkers te volgen en nuttige rapporten te verstrekken. Het zijn meestal on-demand software (SaaS) en worden in veel sectoren gebruikt, van buitendienstbedrijven tot de detailhandel.
Wanneer heeft u servicesoftware nodig?
Gezien het flexibele aspect van servicesoftware en de hoeveelheid problemen die ze kunnen helpen oplossen, zou aantoonbaar elk bedrijf baat kunnen hebben bij deze platforms. Of u nu een klein bedrijf runt dat wil opschalen of een enorme onderneming heeft die een gestroomlijnde oplossing nodig heeft voor de toestroom van klantenverzoeken, servicesoftware is de juiste keuze.
Er zijn weinig dingen belangrijker voor de klanten van vandaag dan klantenservice. Het kan klantenrelaties maken of breken, en het kan de belangrijkste factor zijn bij het consolideren van klantloyaliteit. Dit is vooral belangrijk voor kleine bedrijven, omdat een goede reputatie met betrekking tot uw klantenservice meer klanten naar u toe kan trekken.
Het is ook de moeite waard om te overwegen dat met meer klanten meer verzoeken komen. Dit is nog een reden waarom u wilt investeren in klantenserviceoplossingen. Omdat ze u in staat stellen de personele middelen van uw callcenter efficiƫnter te gebruiken en op te schalen wanneer dat nodig is.
Een veel voorkomende misvatting is om klantenservice te zien als een tevredenheidsonderzoek na de verkoop. In werkelijkheid omvatten klantenrelaties elk aspect van de interactie van een klant met een bedrijf. Van contact met potentiƫle klanten, tot hulp bij hun aankoop, tot ondersteuning na de verkoop. Servicesoftware kan al deze aspecten dekken.
Als u de waarde van klantenondersteuning voldoende begrijpt om er een onderdeel van uw bedrijfsmodel van te maken, kunt u gerust zeggen dat u een goede servicesoftwareoplossing nodig heeft. Door uw personeelszaken te voorzien van deze onschatbare tool, kunt u ervoor zorgen dat verbeter tegelijkertijd uw klantenrelaties en medewerkerstevredenheid.
Wat zijn de voordelen van servicesoftware?
Zoals we eerder vermeldden, is servicesoftware uiterst aanpasbaar, wat betekent dat er talloze manieren zijn waarop u ervan kunt profiteren. Op voorwaarde dat u uw doelen definieert en uw softwaretool dienovereenkomstig instelt, kunt u alles doen, van het verbeteren van de klantenervaring tot het vergroten van de merkloyaliteit.
Een van de vele manieren waarop u kunt profiteren van dit softwareprogramma, is door de communicatie te verbeteren. Door het voor klanten gemakkelijker te maken om u te bereiken wanneer ze dit nodig hebben, kunt u een grote bijdrage leveren aan de klantentevredenheid en het vertrouwen in uw bedrijf. Meer dan ooit willen gebruikers zich gewaardeerd en gewaardeerd voelen, waardoor een efficiƫnte klantenservice een van de pijlers is van klantentrouw.
Dit wordt bijzonder pijnloos gemaakt met tools die een benadering van communicatie via meerdere kanalen hebben. In staat zijn om met klanten in contact te komen via elke sociale media-app die ze gebruiken, kan het leven van de vertegenwoordiger en de gebruiker van de applicatie in zijn geheel gemakkelijker maken, bovenop het bieden van snellere reactietijden.

Voortbouwend op het vorige punt, kunt u profiteren van deze LiveAgent-servicetools die alle verzoeken kunnen volgen, ongeacht het platform van herkomst, en ze kunnen ordenen in tickets die toegankelijk zijn via de servicesoftware. oproepen, emails, Facebook Messenger en zelfs WhatsApp alles op ƩƩn platform kan helpen houd verzoeken bij en voorkom dat ze worden genegeerd.
Een ander gunstig aspect van klantenserviceplatforms is hun vermogen om te integreren met andere software om cruciaal inzicht te krijgen met betrekking tot klantengedrag. Dit is vooral gunstig voor kleine bedrijven die het meeste uit elke klanteninteractie moeten halen.
En het is niet alleen klantengedrag dat kan worden geanalyseerd, het hebben van rapporten over uw klantenservicemedewerkers kan u cruciale inzichten geven in wat wel of niet werkt. Servicesoftware kan u die informatie geven, waardoor u processen kunt aanpassen en uw servicemodel kunt verbeteren.

Als u een softwareoplossing met ingebouwde CRM kiest, kan uw hele klantenserviceworkflow veranderen. Dit type zakelijke applicatie helpt vertegenwoordigers toegang te krijgen tot belangrijke klantinformatie op hetzelfde cloudplatform waarop het verzoek wordt afgehandeld. CRM kan ook worden aangepast om meer gegevens te verstrekken over de soorten producten die ze hebben gekocht, zelfs als ze dit via een externe leverancier hebben gedaan.
Sommige services bieden zelfs de mogelijkheid om een kennisbank voor uw klanten te creƫren met nuttige informatie over uw product en veelvoorkomende problemen waarmee mensen worden geconfronteerd. Dit helpt klanten snellere oplossingen te vinden en uw vertegenwoordigers hebben meer tijd om de meest complexe zaken te behandelen.
Automatisering en AI zijn enkele van de meest recente functies die aan serviceplatforms zijn toegevoegd, en ze zijn een uitkomst. Zelfs de kleinste bedrijven hebben te maken met repetitieve taken en er zijn bepaalde verzoeken van klanten die keer op keer verschijnen. Automatisering stelt u in staat om repetitieve taken af te handelen en het proces van het oplossen van terugkerende problemen te vereenvoudigen, waardoor uw enterprise resource planning verder wordt verbeterd.

Om het meeste uit uw servicesoftware te halen, moet u de softwarelicentie controleren om te zien welke functionaliteiten bij elk abonnementsniveau horen. Hoewel we LiveAgent aanbevelen, is de realiteit dat elk platform beter is dan geen enkel platform.
Hoe werkt servicesoftware?
De wereld van servicesoftware is erg groot en elk afzonderlijk programma heeft zijn eigen wendingen. De meeste van hen delen echter overeenkomsten in termen van de functies die ze bieden en hoe ze deze bieden.
Servicesoftware is een cloudcomputingsoftware-product dat al uw communicatie verzamelt en organiseert als tickets. Dit betekent dat emails, live chat en zelfs social media berichten te zien zijn in een allesomvattend dashboard. Neem Google Workspace als voorbeeld.

Naast het organiseren van communicatie, kunnen deze tools tickets toewijzen aan verschillende vertegenwoordigers en ze zelfs filteren op basis van de expertise van agenten om botsingen tussen vertegenwoordigers te voorkomen. Dit verbetert het human resource management en optimaliseert de workflow. Gezien het feit dat trage reacties en verwaarloosde berichten enkele van de grootste oorzaken zijn van klantontevredenheid, zijn dit belangrijke kenmerken voor elke servicetoepassing.
Rapportage is een ander belangrijk kenmerk van servicesoftware, waarmee u de werklast en efficiƫntie van vertegenwoordigers kunt volgen en beheren. De meeste applicatieserviceproviders leggen de nadruk op deze functie omdat deze gegevens van onschatbare waarde kan leveren om de klantenservice en de prestaties van vertegenwoordigers te verbeteren.
De meeste serviceplatforms maken integratie met software van derden mogelijk via interfaces voor applicatieprogrammering. Dit vergroot de servicemogelijkheden en het gemak. Niet hoeven schakelen tussen verschillende tabbladen en apps en alle relevante informatie op ƩƩn plek bewaren.
Tegenwoordig vindt u zelfs servicesoftware met AI-tools in hun broncode. In een veld vol repetitieve taken en een overvloed aan terugkerende verzoeken kan automatisering kostbare tijd en middelen besparen.
Looking to improve your customer service?
Get started with LiveAgent and unify your communication tools in one dedicated help desk solution that can help you solve queries efficiently.
Al met al vormen softwareservices een belangrijk onderdeel van het servicemodel van elk bedrijf en werken ze aan het stroomlijnen en vereenvoudigen van serviceprocessen. Of u nu een cloudserviceprovider bent of fysieke goederen verkoopt, de kans is groot dat u servicesoftware kunt vinden die voor u werkt.
Frequently Asked Questions
Wat is de definitie van servicesoftware?
Servicesoftware is software die wordt gebruikt om interactie tussen klanten en klantenservice tot stand te brengen. Klantentevredenheid hangt af van hoogwaardige servicesoftware. Het helpt bij het oplossen van problemen en het beheer van het bedrijf.
Welke functies moet elke servicesoftware bieden?
Servicesoftware moet aan verschillende criteria voldoen. Ten eerste moet het intuĆÆtief zijn en het gebruiksgemak garanderen. Het moet ook zorgen voor gegevensbescherming en applicatiebeveiliging. Ten slotte moet het zorgen voor procesautomatisering.
Waarom heeft u servicesoftware nodig?
De servicesoftware maakt klantenservice op hoog niveau mogelijk. Het heeft een impact op de gebruikerstevredenheid, maar ook op de medewerkerstevredenheid.
Expert note
Servicesoftware is software die wordt gebruikt om interactie tussen klanten en klantenservice tot stand te brengen. Krachtige servicesoftware biedt intuĆÆtieve en gemakkelijke gebruikerservaring, datasafety, procesautomatisering en het vermogen om verzoeken van verschillende kanalen te volgen.

Ticketingsoftware diepgaande analyse
Leer over de nieuwste EU-wetgeving voor AI en hoe mond-op-mondreclame werkt. Ook krijg je tips voor het gebruik van LiveAgent voor succesverhalen.
Nederlandse selfservice software
Zoho Desk en Zendesk zijn beoordeeld voor klantenondersteuning op sociale media. Goede klantenondersteuning is cruciaal voor succes en klanttevredenheid.
Klantenservice terugbelfunctie
Flexibele klantenondersteuning via verschillende kanalen, zoals live chat en telefoon, leidt tot hogere verkoop, omzet en klantentevredenheid. Klantenservicesoftware biedt een efficiƫnte workflow.