Een SaaS-onboarding checklist kan klanten helpen om snel succes te behalen met het gebruik van uw product. Door samen te werken om specifieke doelen te identificeren en aangepaste onboarding-taken te creëren, kunt u klanten helpen het beste uit uw SaaS-applicatie te halen.
Een SaaS-klantonboardingchecklist is een hulpmiddel dat wordt gebruikt door klantsuccesmanagers om de belangrijkste taken bij te houden die moeten worden voltooid tijdens de start van de klantenreis met een nieuwe Software as a Service (SaaS) applicatie. Deze stappen helpen de klant het maximale uit uw SaaS te halen en mogelijke obstakels te vermijden die tot vroegtijdig klantenverloop kunnen leiden.
Een succesvolle onboarding met een nieuwe SaaS-applicatie hangt af van hoe gebruiksvriendelijk deze is en hoe snel de klant resultaten kan zien van het gebruik van de software. Als het onboardingproces van de klant lang of gecompliceerd is of belangrijke stappen mist, zal dit nieuwe klanten waarschijnlijk ontmoedigen om de software te gebruiken en ervoor zorgen dat ze weglopen.
Een SaaS-checklist customer onboarding-checklijst kan helpen bij het succes van klanten managers houden de belangrijkste taken bij die moeten worden voltooid tijdens het begin van de reis van een klant en voeren ze allemaal correct uit. Door deze methoden te implementeren, kunt u uw klanten een geweldige onboarding-ervaring bieden die ervoor zorgt dat ze tevreden blijven met uw product.
Een onboarding-checklijst voor SaaS-klanten kan klantensuccesmanagers helpen bij het bijhouden van de belangrijkste taken die moeten worden voltooid tijdens het begin van de reis van een klant. Hierdoor kunnen ze elke taak correct uitvoeren en hun klanten een geweldige onboarding-ervaring bieden.
Als u een accountmanager bent, helpt een onboarding-checklijst voor SaaS-klanten u bij het bijhouden van de taken die voor elke klant moeten worden voltooid. Op deze manier kunt u hen de best mogelijke ervaring bieden en bent u er zeker van dat uw klanten het maximale uit uw SaaS-applicatie halen.
Een onboarding-checklijst voor SaaS-klanten kan nieuwe klanten helpen het meeste uit uw software te halen. Als het bedrijf de stappen op zo’n checklijst volgt, kunnen klanten snel resultaten zien en tevreden blijven met de service.
Als een nieuwe klant zich aanmeldt voor uw SaaS, stuur hem dan een getriggerde begroeting.
Dit is de eerste interactie die een nieuwe klant met uw bedrijf heeft. Het is van cruciaal belang om deze boodschap zo vriendelijk en gastvrij mogelijk te maken, omdat het de toon zet voor toekomstige interacties.
Uw begroeting moet informatie bevatten over hoe u aan de slag kunt met uw software en wat ze kunnen verwachten van het onboardingproces van de klant. Het is ook een goed idee om links naar nuttige bronnen op te nemen, zoals de blog van uw bedrijf of de FAQ-sectie.
Zodra u de klant heeft begroet, is het tijd om contact op te nemen om een gesprek te plannen.
Een telefoontje is een geweldige manier om een band op te bouwen met een nieuwe klant. Het is een kans om uzelf voor te stellen, ze beter te leren kennen, meer te weten te komen over hun behoeften en eventuele vragen te beantwoorden.
Stuur de klant een email of agenda-uitnodiging met de datum en tijd van het gesprek en een link naar de vergadering. Zorg ervoor dat u eventuele aanvullende informatie toevoegt, zoals een agenda of een lijst met vragen ter voorbereiding op het gesprek.
Dit is het eerste wat nieuwe klanten zien wanneer ze inloggen, dus het zal de toon zetten voor toekomstige interacties.
Dit is niet alleen een kans om een geweldige eerste indruk te maken, maar het is ook een kans om wat nuttige informatie over uw software te geven. Zo weten uw klanten wat ze kunnen verwachten en hoe ze het meeste uit uw SaaS-applicatie kunnen halen.
Maak er zelf een met behulp van HTML, CSS en JavaScript of gebruik een tool zoals Appcues om uw begroetingen te maken en te beheren.
Vraag tijdens het gesprek of de vergadering wat de klant wil bereiken door uw SaaS te gebruiken.
Als u het onboardingdoel van de klant duidelijk begrijpt, kunt u het onboardingproces afstemmen op hun specifieke behoeften. Hierdoor zien ze sneller resultaten en vergroten ze hun kans op succes bij het gebruik van uw product.
Werk samen met de klant om hun specifieke doelen van het gebruik van uw software te identificeren. Als u eenmaal goed begrijpt wat ze hopen te bereiken, maakt u een lijst met onboarding-taken zodat ze uw SaaS-applicatie het beste kunnen gebruiken om die doelen te bereiken.
Zodra de doelen van de klant zijn vastgesteld, is het tijd om iemand aan te stellen die de voortgang in de richting van het bereiken ervan zal bekijken.
Een goede Customer Success Manager helpt de klant het maximale uit uw software te halen door begeleiding en ondersteuning te bieden. Ze zijn er om eventuele vragen te beantwoorden, advies te geven en in de gaten te houden hoe het met de klant gaat.
Kies iemand die kennis heeft van uw software en goed is in het werken met mensen. Deze persoon moet iemand zijn met wie de cliënt zich op zijn gemak kan voelen om mee te communiceren en die hem kan vertrouwen om hem te helpen zijn doelen te bereiken.
Het type dat u kiest, hangt af van de behoeften van uw bedrijf en uw klanten.
Het SaaS-onboardingproces moet worden ontworpen om te voldoen aan de specifieke behoeften van uw bedrijf en uw klanten. Als het te lang of ingewikkeld is, loopt u het risico klanten te verliezen voordat ze zelfs maar zijn begonnen.
Self-service onboarding betekent dat klanten aan de slag kunnen met uw software zonder enige hulp van u, waardoor het vaak de beste optie is voor eenvoudige applicaties met een lage leercurve. Bij een low-touch onboarding-model moet je wat hulp bieden, maar klanten kunnen het nog steeds grotendeels zelf uitzoeken. Een high-touch model is het beste voor complexere toepassingen waarbij klanten aanzienlijke hulp nodig hebben om succesvol te zijn.
Hiermee kunt u gebieden identificeren waar de klant mogelijk moeite mee heeft.
Door na te gaan hoe de klant vorderingen maakt, kunt u hun voortgang naar het bereiken van hun doelen meten en mogelijke problemen opsporen. Hierdoor kunt u ze helpen en ervoor zorgen dat ze op het goede spoor blijven.
Een van de meest effectieve methoden is het gebruik van een data-driven aanpak . Dit betekent het verzamelen van informatie uit verschillende bronnen om een volledig beeld te krijgen van de voortgang van de klant.
De “a-ha!” moment is wanneer een klant zich plotseling de waarde van uw product realiseert.
De “a-ha!” moment is essentieel voor het stimuleren van productacceptatie en voorkomen dat klanten afhaken. Het is het punt waarop ze het volledige potentieel van uw product realiseren en hoe het hen kan helpen hun doelen te bereiken.
Ten eerste kunt u bestaande, tevreden klanten vragen wanneer ze het hebben ervaren door middel van enquêtes, interviews of zelfs gewone gesprekken. U kunt ook zoeken naar patronen in uw gegevens om vast te stellen wanneer verschillende klanten het meest waarschijnlijk hun Eureka-momenten hebben.
Dit is de opeenvolging van gebeurtenissen die ervoor zorgen dat een klant, van het eerste gebruik van uw software, zijn “a-ha!” moment mee.
Door de stappen te begrijpen die leiden naar de “a-ha!” moment kunt u eraan werken om ervoor te zorgen dat alle klanten een vlotte en succesvolle reis ernaartoe hebben. Dit zal uiteindelijk helpen het klantenverloop te verminderen en de acceptatie van het product te vergroten.
Begin met het in kaart brengen van de verschillende stappen die leiden naar de “a-ha!” moment, en reverse-engineer ze vervolgens om een klantpad te creëren. Zodra u het pad heeft, kunt u eventuele obstakels identificeren en eraan werken deze te verwijderen.
Het beschikbaar hebben van een verzameling artikelen, producthandleidingen en andere bronnen helpt klanten bij het gebruik van uw SaaS.
Ze kunnen waardevolle bronnen zijn voor klanten die moeite hebben om uw product te gebruiken of die er vragen over hebben. Door ze de antwoorden te geven die ze nodig hebben, verkleint u de kans op opgeven en afkicken.
Maak de artikelen zelf, huur iemand anders in om ze voor u te schrijven of gebruik een tool om ze automatisch te genereren. In totaal moet u ernaar streven om ten minste 100 artikelen in uw kennisbank te hebben.
Alle soorten handleidingen zijn een geweldige manier om klanten te helpen uw product te leren gebruiken.
Als klanten niet weten hoe ze uw product moeten gebruiken, zullen ze het waarschijnlijk opgeven en afhaken. Door ze stapsgewijze handleidingen te geven, kunt u de kans vergroten dat ze langdurige klanten worden of zelfs merkadvocaten.
U kunt ze zelf maken of iemand anders inhuren om het voor u te doen. Er zijn verschillende manieren om tutorials te maken, maar een video is vaak het meest effectief.
Dit is een geweldige manier om klanten in realtime ondersteuning te bieden terwijl ze uw software gebruiken.
Klanten die moeite hebben om uw SaaS te gebruiken, hebben mogelijk in realtime hulp nodig. Door dit soort ondersteuning te bieden, kunnen ze het meeste uit uw product halen en wordt de kans kleiner dat ze gaan karnen.
Er zijn verschillende tools voor chatbots en live assistentie beschikbaar, dus u moet beslissen welke het beste bij uw bedrijf past. Zodra u uw beslissing heeft genomen, kunt u beginnen met het instellen van de tool en uw productteam trainen in het gebruik ervan.
LiveAgent is een krachtige tool die een geweldige manier biedt om uitstekende klantenondersteuning te bieden.
Door ondersteuning te bieden via een helpdesk, kunt u de klanttevredenheid en -loyaliteit vergroten. Dat komt omdat u hun problemen kunt oplossen en hen kunt helpen het meeste uit uw SaaS te halen.
U moet zich aanmelden voor een account en vervolgens beginnen met het instellen van de functies.
Als u wilt weten hoe u dat doet, gaat u naar de LiveAgent-kennisbank. U vindt daar veel handige tutorials die u helpen de software probleemloos te starten.
Als u multi-channel helpdesksoftware gebruikt, kunt u een naadloze klantenservice bieden via alle kanalen. Door deze oplossing te gebruiken, kunt u uw reactietijd verbeteren en sneller reageren op vragen van klanten, waardoor uw klanten uiteindelijk gelukkiger worden.
LiveAgent biedt een gratis proefperiode, zodat u de belangrijkste functies kunt verkennen en op elk moment kunt zien of het geschikt is voor uw bedrijf.
Dit proces moet zo eenvoudig mogelijk zijn voor uw nieuwe klanten, dus minimaliseer het aantal stappen en zorg ervoor dat het aanmeldingsproces kort en eenvoudig is. Een ingewikkelde aanmeldingsprocedure zal potentiële klanten alleen maar afschrikken.
Hoe sneller een nieuwe klant uw software gaat gebruiken, hoe beter. Zodra ze zich hebben aangemeld, geeft u ze een rondleiding door het product of stuurt u ze een e-mail met instructies om aan de slag te gaan.
Uw SaaS moet op elke klant worden afgestemd door een persoonlijk tintje toe te voegen, dus zorg ervoor dat u gegevens over hun voorkeuren verzamelt en gebruik deze om het onboarding-traject van de klant op hen af te stemmen. Denk hierbij aan het sturen van gerichte content of het geven van een gepersonaliseerde productrondleiding.
De mening van klanten is essentieel voor het verbeteren van uw onboardingstrategie, dus verzamel regelmatig feedback en gebruik deze om positieve veranderingen door te voeren. U kunt dit doen door middel van een follow-up email, app-berichten, enquêtes, interviews, enz. De meningen van gebruikers die online worden gedeeld, kunnen ook dienen als sociaal bewijs, en werken als positieve bekrachtiging om meer potentiële klanten aan te moedigen uw SaaS te gebruiken.
Potentiële klanten uw SaaS laten uitproberen voordat ze een aankoop doen, is een geweldige manier om het aantal conversies te verhogen. Zorg ervoor dat de proefperiode lang genoeg is om een goed gevoel voor het product te krijgen zonder een enkele functie te beperken en te voorkomen dat prospects het volledige potentieel ervan ervaren.
De eerste stap is om uw onboardingstrategie voor klanten eenvoudig en gemakkelijk te volgen te maken. Breng ze snel op de hoogte van elke kernfunctie door een verwijzingsbron te bieden voor veel nuttig onboardingmateriaal, zoals zelfstudies en handleidingen, en bied ondersteuning zodat uw klanten indien nodig hulp kunnen krijgen.
Ten eerste is het belangrijk om duidelijk te definiëren wat u nieuwe klanten wilt laten doen – of dat nu een gratis proefperiode is, een aankoop doen of iets heel anders. Zodra u uw doelresultaat kent, kunt u achteruit werken om de stappen te vinden die nodig zijn om daar te komen. Zorg er vervolgens voor dat uw SaaS-onboardingproces gestroomlijnd en gemakkelijk te begrijpen is. U zou kunnen besluiten dat low-touch onboarding, een op selfservice gerichte aanpak, de beste manier is om de voltooiingstijd te verkorten.
Een van de belangrijkste dingen om de retentiegraad van klanten te verhogen, is ervoor te zorgen dat ze tevreden zijn met uw product of service. Behandel eventuele klachten van klanten en probeer ze zo snel mogelijk op te lossen, en neem regelmatig contact op met uw klanten om te zien hoe het met ze gaat en wat hun behoeften zijn. Als je problemen proactief kunt aanpakken voordat iemand ontevreden wordt, bent u in een veel betere positie om te voorkomen dat ze gaan karnen en om ze om te zetten in loyale klanten.
Als u dit zo snel mogelijk doet nadat een klant zich heeft aangemeld voor uw service, heeft u over het algemeen de beste kans om ervoor te zorgen dat ze begrijpen hoe ze uw product of service kunnen gebruiken en er het maximale uit kunnen halen. Het is ook belangrijk om regelmatig contact te houden met klanten om vast te stellen op welke gebieden ze meer hulp nodig hebben.
Toon dankbaarheid aan hen voor het kiezen van uw bedrijf – een eenvoudig bedankkaartje kan een grote bijdrage leveren aan het gevoel dat klanten gewaardeerd worden. Zorg er ook voor dat ze een positieve ervaring hebben – de eerste indruk is belangrijk, dus u moet er alles aan doen om ervoor te zorgen dat nieuwe klanten vanaf het begin met plezier zaken met u doen.
Hoe tijdregels in LiveAgent in te stellen
Leer hoe u tijdregels kunt instellen in LiveAgent om klantenondersteuning te verbeteren. Automatiseer taken en creëer een efficiënt proces voor ticketbeheer.
Hoe beloningen en badges instellen in LiveAgent
Beloningen en badges in LiveAgent gamificeren klantenondersteuning, motiveren het team en verhogen de snelheid en nauwkeurigheid van probleemoplossing.
Ticketingsoftware diepgaande analyse
Leer over de nieuwste EU-wetgeving voor AI en hoe mond-op-mondreclame werkt. Ook krijg je tips voor het gebruik van LiveAgent voor succesverhalen.
We appreciate your recent sign up for a LiveAgent.
A message will be sent to your email address containing login details, right after your account is installed.
Onze website maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan, gaan we ervan uit dat we uw toestemming hebben om cookies te plaatsen zoals beschreven in onze privacy- en cookiebeleid.
We zijn op meerdere data beschikbaar